TIAS Business School: bij nieuwswaarde altijd even schakelen

TIAS is de business school van Tilburg University en Technische Universiteit Eindhoven. Hoogleraren van het instituut publiceren regelmatig onderzoeken. En als die onderzoeken nieuwswaarde voor een breed publiek hebben, dan schakelt senior marketeer Judith Slikker even met ANP Pers Support.

Een recent voorbeeld is de zogeheten Female Board Index, een jaarlijks onderzoek van prof. dr. Mijntje Lückerath, waaruit dit jaar bleek dat het aantal vrouwelijke bestuurders bij beursgenoteerde ondernemingen is afgenomen.

Olievlekje
De publicatie van de Female Board Index zorgde voor een golf van media-aandacht. Een PR-succes dat Judith nadrukkelijk niet op haar eigen conto wil schrijven: “Voordat we het op het ANP-netwerk hebben gezet, heeft Mijntje eerst enkele grote interviews gegeven aan journalisten in haar eigen netwerk. Maar ze kan natuurlijk niet elke journalist uitgebreid te woord staan. Dan biedt zo’n persbericht, waarin alle informatie nog eens beknopt staat opgesomd, echt uitkomst. En zie je dat het een mooi olievlekje wordt.”

Check op nieuwswaarde en inhoud
In totaal verstuurt TIAS elke maand zo’n drie tot vijf persberichten. Die gaan niet allemaal via het ANP-netwerk. “We hebben hier ongeveer honderd hoogleraren die allerlei onderzoek doen, vaak in specifieke niches”, legt Judith uit. “Maar als wij inschatten dat iets echt nieuwswaarde heeft voor een breed publiek, dan schakel ik met ANP Pers Support. Op de eerste plaats om te verifiëren of mijn inschatting inderdaad klopt, of die nieuwswaarde er inderdaad is. En vervolgens ook voor een inhoudelijke check. Ze kijken dan mee of het persbericht goed is opgesteld. Zit de kop goed in elkaar? Klopt de volgorde? Dat soort dingen.”

Ook advies over de timing
Waar zit volgens Judith de toegevoegde waarde van ANP Pers Support? “Die advieskant die ik net beschreef, die vind ik heel fijn. Even die check, qua inhoud en daarnaast ook qua timing. Want het is ook belangrijk wanneer je nieuws naar buiten brengt. Een onderzoek wordt op een bepaalde dag gepubliceerd, maar dat wil nog niet zeggen dat het een handige dag is om ermee naar buiten te komen. Prinsjesdag is misschien een flauw voorbeeld, iedereen weet dat je dan geen persberichten moet versturen. Maar wat ik bedoel is dat iedereen bij ANP Pers Support de nieuwsagenda helder op het netvlies heeft staan. Daar kunnen we het dan tegenaan houden.”

Nieuwsmomenten maximaal benutten
“Ik vind het ook prettig dat je met een heel simpele handeling je persbericht onder de aandacht van een brede groep journalisten kunt krijgen”, vervolgt Judith. “De attentiewaarde is gewoon veel groter dan wanneer ik het met mijn eigen perslijst doe. En de impact. Dus ja, als wij een pareltje hebben, dan verspreiden we via het ANP. Het is een manier om de momenten dat je nieuws kunt maken maximaal te benutten.”

Een echte aanvulling
Judith kwam in aanraking met ANP Pers Support via een workshop. “We wilden ons persbeleid professionaliseren, dus in dat kader heb ik een masterclass gevolgd over het schrijven van persberichten. Daarin werd ook verteld over de andere diensten van ANP Pers Support. Die hebben we gewoon uitgeprobeerd en dat beviel me goed. Dus sindsdien doen we het op deze manier, complementair aan wat we zelf aan publiciteit doen. Het is een echte aanvulling.”

Workshops
Wil je net als Judith ook jouw persbeleid professionaliseren, volg dan één van onze workshops. Dit en nog veel meer leert u in onze workshops ‘Persbericht met effect’ van ANP Perssupport. Klik hier voor een compleet overzicht van onze workshops.

Advies op maat?
Bel 070 - 41 41 234 voor advies of een demo. Mailen kan natuurlijk ook via info@perssupport.nl. Wil je liever gebruik maken van ons contactformulier, klik dan hier. Eén van onze adviseurs neemt dan zo snel mogelijk contact met je op.

Nieuwsbrief
Wil je maandelijks op de hoogte gehouden worden van Tips & Tricks op PR gebied, leuke artikelen, workshops en events, dan is de ANP Pers Support nieuwsbrief interessant voor jou! Nog niet aangemeld voor onze nieuwsbrief? Doe dat vandaag nog! Schrijf je hier in.

Testimonials

Michiel van den Boogaart, oprichter

Just Cargo

“Na de plaatsing waren het 3 dolle dagen”

“Het doel van Just Cargo was om aandacht te creëren voor een nieuwe dienst in Nederland. Het resultaat was overweldigend, we hebben erg veel aandacht gekregen en ongelooflijk veel reacties uit diverse hoeken. De snelheid waarmee na het uitsturen van het persbericht de reacties kwamen was indrukwekkend. Na de plaatsing waren het waren 3 dolle dagen. Als andere bedrijven een boodschap hebben die gehoord mag/moet worden zal ik jullie zeker aanraden!“

Marjolein Hendriks, Marketing & Communicatie Manager

FocusCura

FocusCura: "Dankzij PR in één keer op de kaart"

“Wij zijn een jong bedrijf met een beperkte Marketing & Communicatie afdeling. Daarom was het voor ons erg prettig dat ANP Pers Support zo goed meedacht, bijvoorbeeld over de timing van onze persberichten. Zo hebben we een video over Hartwacht, die overigens ook door ANP is geproduceerd, er pas uitgestuurd ná een uitzending van EenVandaag, waarvan we wisten dat die een eigen item zouden draaien.”

070 - 41 41 234