De Uitvaartomroep: Media vallen voor De Uitvaartomroep

De massale media-aandacht rondom de lancering van De Uitvaartomroep bracht ook enige ironie met zich mee. Hans Kuyper, oprichter van de onlangs gestarte online-zender, kan er hartelijk om lachen. 'Het toont de gevoeligheid rondom het onderwerp aan. En die willen we juist doorbreken.' Gezien de tientallen - overwegend positieve- publicaties is de Brabander op de goede weg.

Het idee voor De Uitvaartomroep ontstond zo'n drie jaar geleden. 'Ik merkte om mij heen tal van vragen over de uitvaart. En niet alleen over de begrafenis of de crematie, maar ook over allerlei zaken die rondom het verlies van een geliefde of een familielid naar boven komen. Denk aan de aankleding en het onderhoud van het graf of de juridische afwikkeling van de nalatenschap.'

'Radio werkt beter dan print'
Het maakte voor Kuyper (69) een ding duidelijk, het levenseinde is voor veel van ons nog steeds een taboe. 'Mensen zijn nieuwsgierig naar de dood, maar hebben het er onderling weinig over. Vinden ze kennelijk te confronterend, praten over hun eigen overlijden. Het komt dan te dichtbij.'

Maar waarom een omroep om de dood bespreekbaar te maken, en geen magazine of krant? 'Vanuit mijn marketingachtergrond weet ik dat lezen meer moeite kost dan luisteren. Wil ik dus zoveel mogelijk mensen bereiken, dan werkt radio beter dan print. Bovendien heb ik een levendige belangstelling voor computers en automatisering, waardoor de technologie mij ook niet afschrikt.'

Aandachtswaarde ANP
Voor een effectieve pr-strategie nam Kuyper eveneens zichzelf als vertrekpunt. 'Gewoon om te bepalen wat ik wel en wat ik niet kan. Ik besefte dat ik met een zelf rondgestuurde mail publicitair geen potten zou breken. De kans dat een journalist mijn bericht direct weggooit is dan veel te groot, terwijl ik juist de media nodig heb om het verhaal achter De Uitvaartomroep uit te kunnen dragen.'

Kuyper kwam haast als vanzelf bij ANP Pers Support uit. 'Als je de media volgt zie je dat de aandachtswaarde van een ANP-bericht enorm groot is. Wil ik zelf zo'n bereik realiseren, dan kost me dat veel te veel tijd. Bovendien hebben ze mij ook nog eens geholpen bij het opstellen van het persbericht en zorgden ze er vervolgens voor dat het bericht precies op de juiste redacties belandde.'

Van BNR tot Studio Brussel
Het resultaat was overweldigend. 'Het leek wel een noodweer dat losbarstte. Vrijwel direct sinds de verzending stond de telefoon niet meer stil. De afgelopen week heb ik meer dan twintig radio- en tv-optredens gedaan, van BNR's Paul van Liempt tot Studio Brussel en van Omroep Brabant tot Hart van Nederland. En dan tel ik alle kranten- en online-publicaties nog niet eens mee.'

Een volgende keer pakt Kuyper het weer zo aan, verzekert hij. 'Het belletje naar ANP Pers Support is de beste beslissing geweest in jaren. Ik dacht de afgelopen dagen wel eens, 'wie kent De Uitvaartomroep nu nog niet?' www.deuitvaartomroep.nl.