Van Nelle Ontwerpfabriek: Media-aandacht is een kwestie van timing

Zoek het juiste moment om je nieuws naar buiten te brengen. En laat je daarbij ook adviseren. Zoals de Van Nelle Fabriek en ART Rotterdam deden bij hun pop-up restaurant met Michelin-kwaliteit. De classy eetgelegenheid luisterde van 5-8 februari de Rotterdamse kunstbeurs op. "De zorgvuldig geplande publiciteit zorgde voor extra beursbezoekers. En wij hadden gedurende alle dagen van de beurs een topbezetting, zowel tijdens de lunch als tijdens het diner", verzekert masterchef Fred Mustert, uitbater van het restaurant.

Het plan was aanvankelijk niet meer dan een terloops uitgesproken idee, waar de initiatiefnemers gaandeweg het najaar steeds meer in begonnen te geloven. Toen de kogel door de kerk was wilden ze ook meteen publiciteit. Alle aandacht is immers goed. "Kort voor Kerst leek ons het perfecte moment om Freds pop-up restaurant aan te kondigen", vertelt Henk van Maanen, directeur evenementen bij de Van Nelle Fabriek. "Maar gelukkig heeft ANP Pers Support ons voor die inschattingsfout behoed."

"Lokaal, regionaal, landelijk, online; we zagen Freds pop-up restaurant in alle media terug"

"Zo kort voor de feestdagen zou het persbericht volledig ondersneeuwen in de tsunami van al die andere kerstnieuwtjes. Zonde, als je ook de keuze hebt om later de aandacht te zoeken en zo de concurrentie met gelijksoortig nieuws te beperken. We volgden dit ANP-advies en hebben ons persbericht op 21 januari, twee weken voor de beurs, naar buiten gebracht."

Het resultaat was een stortvloed aan publiciteit. "Lokaal, regionaal, landelijk, online; we zagen en hoorden 'Fred Mustert opent ART Rotterdam pop-up restaurant in Van Nelle Fabriek' overal terug", glundert Van Maanen. "Voor ART Rotterdam prachtige publiciteit, want bijna zeker extra bezoekers; voor de Van Nelle Fabriek waardevol, omdat het restaurant een nieuw publiek aantrok. Zo zie je maar wat een verfrissend idee en een stoot media-aandacht teweeg kunnen brengen."