Fairphone: Bij elke productlancering is media-aandacht onmisbaar. En ANP Pers Support is daarvoor de perfecte partner

Sinds de lancering van de eerste Fairphone in 2013 doet het gelijknamige bedrijf achter de ‘eerlijke mobiel’ zaken met ANP Pers Support. “Je kunt wel zeggen dat we vaste klant zijn”, vertelt public engagement-manager Daria Koreniushkina. “Zodra we nieuws hebben dat we internationaal onder de aandacht willen brengen, doen we dat via ANP Pers Support.” Dus toen in juni dit jaar het moment was aangebroken om de Fairphone 2 aan te kondigen, stuurde het Amsterdamse bedrijf het bijbehorende persbericht in vijf talen uit naar alle Europese mediabedrijven in het netwerk van ANP Pers Support.

In de eerste twee dagen na het verspreiden van het persbericht resulteerde dat in meer dan 750 vermeldingen in uiteenlopende media in heel Europa. Koreniushkina : “Bij elke productlancering is media-aandacht onmisbaar. En ANP Pers Support is daarvoor de perfecte partner.”

Bereik
Het is vooral het bereik van ANP Pers Support dat Fairphone aanspreekt. “Met één druk op de knop komt een bericht op alle nieuwsfeeds van alle nieuwsredacties terecht. Je bereikt daarmee zoveel journalisten. En als extraatje werd het persbericht ook nog specifiek gedeeld met alle gespecialiseerde redacteuren. Zo bereik je de niche en de algemene media. Vooral als je internationale aandacht wilt, is ANP Pers Support heel waardevol.”     

Resultaat
“Het succes van een persbericht is afhankelijk van de combinatie van inhoud en bereik. In dit geval was de combinatie ideaal. Het lanceren van een nieuw product gecombineerd met het bereik van het ANP.” Wat het Fairphone onder de streep heeft opgeleverd, is volgens de public engagement-manager lastig na te gaan. “Je weet nooit zeker via welke bron een journalist het nieuws als eerste onder ogen krijgt. Maar het resultaat was er zeker naar. Werken met ANP Pers Support heeft zich absoluut terugbetaald. Zonder het internationale netwerk van het ANP hadden we nooit deze hoeveelheid media-aandacht gehaald.”

Klantgericht
Koreniushkina prijst ook de klantgerichtheid van de medewerkers van ANP Pers Support. “De accountmanager dacht heel constructief met ons mee en gaf ons veel support.” Als enige minpunt noemt ze de maximale lengte die het ANP aan de persberichten stelt. “Vierhonderd woorden lijkt soms veel te weinig om je boodschap in te passen. We moesten ons originele bericht flink inkorten.” Maar, lacht ze: “Anders korten redacties het zelf in en gaat misschien juist het belangrijkste deel verloren. Dus je kunt maar beter de regie in eigen hand houden.”  

Testimonials

Gijsbert Siertsema, Head of Media and Public Relations

Nuon

"Directe lijnen naar relevante media"

“ANP Pers Support ondersteunt ons persbeleid zeer efficiënt, met directe lijnen naar relevante media. Onze persberichten bereiken daardoor zowel nationaal als regionaal exclusieve medianetwerken en dat merken wij in de coverage van onze berichtgeving. Daarnaast is de service alert, gedreven en zeer klantgericht.”

Ad Veen, Hoofd Strategie en Communicatie

PO-Raad

“Maak ANP Pers Support onderdeel van je communicatiestrategie"

"Bedenk goed wat je te melden hebt, bij wie je dat het best kunt pluggen en wanneer je ermee naar buiten treedt. Elke woordvoerder heeft zijn eigen netwerk van journalisten. Bedenk goed wie je de primeur geeft en stuur direct na uitzending of publicatie een persbericht uit via ANP Pers Support. Dan heb je een optimaal bereik.”