E-Njoint: De hele wereld aan de E-Njoint

De hele wereld aan de E-Njoint

''Wie anders dan Nederlanders komen op het idee een elektrische joint te produceren?'' Het oordeel is wereldwijd hetzelfde, van de VS tot Thailand en van Zuid-Afrika tot Zweden staan de media vol van een van de opzienbarendste gadgets van deze zomer: de E-Njoint, de eerste vaporizer in de vorm van een stevige jonko maar gevuld met onschuldige fruitsmaken als passievrucht, kers, watermeloen, appel en aardbei. ANP Pers Support hielp E-Njoint mee de wereld te veroveren.

Hoge funfactor

"Het grappige is dat alleen de vorm doet denken aan een joint", stelt Menno Contant, ceo van E-Njoint. De pretsigaret is namelijk vrij van tabak en nicotine, en daardoor veel onschuldiger dan de onder de jeugd populaire shisha (waterpijp). "Wij doen het allemaal met een knipoog, de funfactor vinden we heel belangrijk. Daarom ook het hennepblaadje aan het eind van de E-Njoint dat bij elke trek oplicht." Contant verwacht dat zijn vaporizer het vooral goed zal doen in de dance-scene en op de vele popfestivals.

Contant kwam eind 2013 in contact met een investeerder die wel iets wilde met e-roken. "Kort onderzoek maakte duidelijk dat we een twist moesten bedenken wilden we ons onderscheiden op de steeds vollere markt voor e-sigaretten. De eerste drie maanden hebben we ons dan ook vooral geconcentreerd op productontwikkeling, naam- en logobescherming en het opstellen van een wereldwijd marketing- en pr-plan."

10.000 per dag

In de loop van dit voorjaar begonnen Contant en zijn team met de eerste verkopen. En met succes, inmiddels lopen er dagelijks in de Chinese productiefaciliteit van E-Njoint 10.000 fun-sigaretten van de band. Hoog tijd om nieuwe afzetmarkten aan te boren.

Om mondiaal de E-Njoint onder de aandacht te krijgen kwam Contant al snel bij ANP Pers Support uit. "In Nederland is er geen andere speler met zo'n wereldwijd bereik en uitgebreide media-ervaring. Ons persbericht is vanuit Rijswijk nog verder aangescherpt en verfijnd. Vervolgens is er gezorgd voor de noodzakelijke vertalingen, tot in het Thais toe, om nationale en lokale media zo goed mogelijk te bedienen."

Mediaexplosie

Op 20 juni volgde de wereldwijde distributie van het persbericht. Wat volgde was een lawine aan publiciteit. "Het ontplofte waar je bij stond", aldus een lachende Contant. "Je kon via Twitter en social media zien waar het verhaal werd opgepikt. Het ene moment in Amerika, even later in het Verre Oosten. Binnen drie dagen had ik 2500 verzoeken binnen om de E-Njoint te mogen verkopen."

Medicinale cannabis

In de VS, Frankrijk, Duitsland en Engeland zorgde de E-Njoint voor behoorlijk wat ophef. "Vooral door de verwijzing naar cannabis raakten ze opgewonden. Een storm in een glas water, maar ondertussen hebben ze het wel steeds over je." Bovendien bood al die publicitaire spin-off ineens zicht op een geheel nieuwe markt: die van de medicinale marihuana.

"Wij bekijken momenteel met Tikun Olam, een gerespecteerde producent van medicinale cannabis, hoe we dat vorm kunnen geven. Je moet dan denken aan een E-Njoint waarin alleen het geneeskrachtige bestanddeel van cannabis, cannabidiol of CBD, zit. Het roesmakende THC ontbreekt waardoor het volstrekt legaal op de markt kan worden gebracht.''

Return On Investment

De gebeurtenissen van de afgelopen weken tonen volgens Contant de kracht van goed georganiseerde publiciteit aan. "Je moet vanzelfsprekend zelf je verhaal op orde hebben, maar als je niet wereldwijd de relevante media kunt bereiken moet je professionele hulp inroepen. En moeilijk is het niet. In een dag was alles geregeld. Snel en efficiënt. Als je kijkt wat het ons heeft gebracht dan is de Return On Investment enorm.'' www.e-njoint.com.