Nederlandse filosoof schrijft brief aan de mensheid

AMSTERDAM - De Nederlandse filosoof Koert van Mensvoort - oprichter van Next Nature Network en Fellow ‘Next Nature’ aan de TU in Eindhoven - heeft ter gelegenheid van de Internationale Dag van de Aarde een ‘Brief aan de mensheid’ geschreven. Hierin roept hij de mens op om geen slaaf en slachtoffer van zijn eigen technologie te worden, maar om technologie in te zetten om onze menselijkheid te vergroten.

De brief is gericht aan alle 7 miljard mensen op aarde. Hij wordt in 25 talen over de wereld verspreid en wordt gedeeld door internationale ambassadeurs als astronaut André Kuipers, filosoof Bas Haring, ontwerper Daan Roosegaarde, National Geographic presentator Jason Silva en professor experimentele architectuur Rachel Armstrong. De brief is te lezen op http://lettertohumanity.org/nederlands/.

In de brief beschrijft Van Mensvoort hoe de mens een nieuwe evolutionaire fase is ingegaan en naast de biosfeer ook een zogeheten technosfeer heeft gecreëerd. De impact daarvan is volgens hem vergelijkbaar met het ontstaan van dieren 500 miljoen jaar geleden. “Uw aanwezigheid transformeert het aangezicht van de aarde zo ingrijpend dat dit over miljoenen jaren nog zichtbaar zal zijn,” schrijft hij.

Volgens hem staat de mens op een kruispunt en kan zijn relatie met technologie zich ontwikkelen tot droom of nachtmerrie. In de nachtmerrie parasiteert technologie op de mens en eindigen we als de eerste diersoort die haar eigen ondergang organiseert. In de droom neemt humane technologie menselijke behoeftes als uitgangspunt en wordt het juist ingezet voor een natuurlijkere wereld. Dat pad is niet alleen bevredigend voor de mensheid, maar voor alle andere soorten en de hele planeet. Hij noemt zijn oproep dan ook een ‘liefdesbrief aan de mensheid’.

Koert van Mensvoort is filosoof, kunstenaar en Fellow ‘Next Nature’ aan de TU Eindhoven. Hij is oprichter van het Next Nature Network, een stichting die onderzoekt en visualiseert hoezeer we zo door technologie worden omringd dat het onze ‘next nature’ wordt. Het internationale netwerk heeft inmiddels leden in twintig landen.

Voorbeelden van andere prikkelende projecten van Next Nature Network zijn een ECOmunt die positieve duurzame acties beloont, een fictief sneakerbedrijf dat een discussie over biotechnologie losmaakt, een VR-installatie over de toekomst van onze leefomgeving en een onderzoek naar de impact van kweekvlees.

Bekijk de video op https://vimeo.com/213646905 en deel #lettertohumanity

Next Nature Network