Veilig blijven klussen tijdens corona: zo kan het

Amsterdam, 1 mei 2020

De analyse van het CBS liegt er niet om: in de derde week van maart hebben de bouwmarkten ruim 50 procent meer omzet dan een jaar eerder. Nu Nederlanders meer tijd vrij hebben doordat uitjes en sociale activiteiten op een laag pitje staan, lijken ze massaal aan het klussen geslagen. Bouwmarkten stromen dagelijks vol met vergaande rijen voor de deur. Arthur de Leeuw, oprichter van online klusplatform Zoofy.nl vertelt: “Niet alleen doe-het-zelf klussen zijn populair. Wanneer doe-het-zelf klussers erachter komen dat het met twee linkerhanden niet gaat lukken, schakelen ze toch liever iemand in. En laten we eerlijk zijn: sommige klussen laat je nou eenmaal liever over aan een vakman. In tijden van Corona vergt het een ietwat andere aanpak dan normaal. Maar klussers over de vloer krijgen is nog steeds mogelijk”.

In week 12, na de aankondigingen van het kabinet zag het online klusplatform Zoofy een dip in het aantal klusaanvragen. De Leeuw vervolgt: “Er was veel onzekerheid, zowel klanten als vakmannen waren bang voor besmetting. De invoering van het contactloos klussen heeft er mede voor gezorgd dat we weer bezig zijn aan een opmars’’.

Om de influx van nieuwe klussers bij te staan stelt het bedrijf nieuwe maatregelen op. “De veiligheid van onze vakmannen en klanten staat bij ons voorop. Om veiligheidsrisico’s te beperken hebben wij forse veiligheidsmaatregelen getroffen. Gezelliger wordt het er niet op, maar de maatregelen zorgen er wel voor dat al onze 5.000 vakmannen verantwoord kunnen blijven klussen. Dit is van essentieel belang, omdat thuiswerken voor vakmannen geen optie is, en omdat al onze vakmannen zzp’ers zijn. Daarnaast willen we onze klanten niet in de kou laten staan. We beseffen we ons heel goed dat sommige klussen zoals een lekkage of een wc-verstopping nou eenmaal niet kunnen wachten’’, aldus de Leeuw.

Contactloos klussen - het nieuwe normaal in kluslandschap

Het coronavirus verandert het kluslandschap voor de vakman en de consument. Werkzaamheden achter de voordeur kunnen uitgevoerd blijven worden dankzij contactloos klussen. Om iedere partij te informeren over hoe de nieuwe 1.5 meter werkwijze wordt vormgegeven, wordt zowel klant als vakman geïnformeerd over de nieuwe manier van werken. Doormiddel van een infographic wordt contactloos klussen gepresenteerd.

Sanne, een klant van Zoofy vertelt: “Ik had een cv-ketel storing thuis. Niet echt een klus die je gemakkelijk uitstelt. Toch had ik er geen fijn gevoel bij om zomaar iemand in mijn huis te laten. Het contactloos klussen stelde mij gerust. De vakman belde mij voor de afspraak op of ik - of iemand in mijn huishouden - symptomen had. Tijdens de afspraak zelf nam de vakman de nodige hygiënische maatregelen in acht en alles verliep contactloos’’.

Geplaatst in:

Zoofy B.V.