VPHuisartsen in cassatie bij de Hoge Raad voor LSP-zaak

Vandaag heeft VPHuisartsen cassatieberoep ingesteld bij de Hoge Raad inzake het Landelijk SchakelPunt [LSP]. In de eerdere rechtszaak bij de rechtbank Midden Nederland en in hoger beroep bij het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden over de rechtmatigheid van het LSP tegen VZVZ, werd VPHuisartsen in het ongelijk gesteld. Daarmee leek voor de vereniging van praktijkhouders de kous af, ondanks het feit dat er een aantal principiële rechtsvragen onbeantwoord bleven. De bescherming van het beroepsgeheim, de privacy van patiënten en daarmee de vraag naar de rechtmatigheid van het LSP, blijft voor VPHuisartsen vanuit principiële en professionele redenen de drijfveer voor de gang naar de Hoge Raad.

Mede op aandringen van VPH-leden en enkele maatschappelijke organisaties zoals Privacy First, heeft de projectgroep Pro Bono Connect van het Nederlandse Juristen Comité van de Mensenrechten, de mogelijkheid van Cassatie onderzocht. Pro Bono Connect is een organisatie van advocaten die vrijwillig en onbetaald hun expertise inzetten bij mensenrechtenvraagstukken, ten dienste van maatschappelijke organisaties. Aangezien de rechtsvragen een publiek belang dienen, heeft mr. Thijs van Aerde van Houthoff Buruma het cassatieberoep op zich genomen.

Na de beoordeling van de ontvankelijkheid van VPHuisartsen, vergt de procesgang naar verwachting anderhalf jaar voordat de Hoge Raad tot uitspraak komt.
VPHuisartsen is als beroepsorganisatie in 2009 opgericht mede vanuit onvrede over de gevolgen van de geplande invoering van de LSP - de infrastructuur voor uitwisseling van vertrouwelijke medische patiëntgegevens - ten aanzien van de privacy van patiënten en het medische beroepsgeheim van artsen.

Noot voor de redactie, niet voor publicatie
U kunt contact opnemen met VPHuisartsen via:
Herman Suichies, bestuurslid, M 06 - 22 98 91 14
Hans Nobel, secr. M 06 - 22 47 42 81