Eindelijk inzicht in coachend Nederland dankzij NOBCO Benchmark 2016

De gemiddelde Nederlandse coach is een hoogopgeleide vrouw van rond de 50 en begeleidt mensen vooral op het gebied van zelfontplooiing en werkgerelateerde vraagstukken. Dit blijkt uit de eerste NOBCO Benchmark 2016, dat inzicht geeft in de Nederlandse coachbranche. Met deze Benchmark voldoet NOBCO aan de toenemende behoefte aan cijfermateriaal over coaching in Nederland.

Zowel media als afnemers van coachdiensten benaderen de Nederlandse Orde van Beroepscoaches (NOBCO) veelvuldig met vragen de coachmarkt. Er was echter altijd weinig betrouwbare informatie beschikbaar. Het bestuur van NOBCO besloot alle vragen te inventariseren en zette een Benchmark vragenlijst uit. Ruim 1.200 beroepscoaches, waaronder zowel NOBCO coaches als niet NOBCO coaches hebben aan de Benchmark deelgenomen.

Samenvatting
De top vijf van coachvragen bestaat voornamelijk uit werkgerelateerde thema's. Het is dan ook vaak de werkgever die de coaching financiert, al is dit bij de cliënten van NOBCO coaches vaker het geval dan bij de cliënten van de overige coaches. Beroepscoaches zijn vrijwel altijd hoogopgeleid en doen regelmatig aan supervisie & intervisie. De NOBCO coaches doen het op deze gebieden iets beter dan de overige coaches. De tarieven van NOBCO coaches zijn bijna 10% hoger dan die van andere coaches en ze bieden net iets langere coachtrajecten met meer contactmomenten. NOBCO coaches zijn ook vaker als zelfstandige actief en vaker fulltime bezig met coachen.

Top 5 coachvragen
1 Zelfontplooiing
2 Werk-privé balans
3 Samenwerken met collega's
4 Loopbaan/carrière
5 Stress en/of Burn-out

Dienstverlening
Een coachtraject heeft een gemiddelde looptijd van 18 weken met ongeveer 7 sessie die elk gemiddeld 85 minuten duren. Naast face-to-face bijeenkomsten onderhoudt 1/3 van de coaches ook via de telefoon en mail contact met cliënten.

Tarieven
1/3 van de cliënten betaalt de factuur voor de coaching zelf. Dit aantal ligt lager bij de cliënten van de NOBCO coaches, namelijk 1/4. Bij deze cliënten neemt de werkgever vaker de factuur voor zijn rekening.
De zakelijke tarieven (Euro 125,- per uur) liggen ongeveer 30% hoger dan de tarieven voor particulieren (Euro 85,- per uur). Let op: het gaat hier om een gemiddelde, de hoogte van het tarief kan sterk variëren en is onder andere afhankelijk van de opleiding, ervaring en accreditaties van de coach, het type coachvraag en het niveau van de doelgroep.

Scholing coaches
Een zeer grote meerderheid (95%) van de coaches heeft een coachopleiding gevolgd en heeft in de afgelopen 12 maanden intervisie (78%) of supervisie (57%) gevolgd. Een overgroot deel van alle coaches (95% ) heeft een hbo/universitaire opleiding afgerond.

Bedrijfsvoering
Een grote meerderheid van de coaches werkt zelfstandig vanuit een eigen onderneming (70%). Slechts 1/3 van de coaches werkt fulltime als coach. Bij de NOBO coaches ligt dit percentage iets hoger.

Deze Benchmark is een initiatief van de Nederlandse Orde van Beroepscoaches (NOBCO) en is uitgevoerd met behulp van de NOBCO Coaching Monitor (www.coachingmonitor.nl).
De Benchmark wordt mede mogelijk gemaakt door Tijdschrift voor Coaching, Coachlink, het Coachhuis en diverse EQA Coachopleidingen.

Een factsheet met kerncijfers is te downloaden op www.nobco.nl/benchmark

Geplaatst in:

Noot voor de redactie, niet ter publicatie:
Meer informatie over de NOBCO Benchmark 2016 is te verkrijgen bij:
NOBCO, Nederlandse Orde van Beroepscoaches
T. 033-247 34 28
info@nobco.nl
en/of
Miriam Oude Wolbers, bestuurslid Marketing & Communicatie
E miriam.oudewolbers@nobco.nl
T 06-13108537
Een factsheet met aanvullende kerncijfers en tabellen is bijgesloten.
Plaatjes uit deze factsheet zijn vrij te gebruiken, mits mét bronvermelding

NOBCO

Nijkerk