Windmolen in achtertuin voor jongeren geen probleem

Uit onderzoek blijkt dat mannen vaker sceptisch zijn over klimaatprobleem.
Ben je jong én vrouw, dan is de kans het grootst dat je een groen, duurzaam hart hebt en het prima vindt, zo'n windmolen in je achtertuin. Mannen zien liever dat er kerncentrales worden gebouwd. Dat blijkt uit onderzoek van Nuon onder ruim 2.200 Nederlanders.

Mannen trekken het klimaatprobleem dubbel zo vaak in twijfel als vrouwen, en gepensioneerden twee keer zo vaak als jongeren. Gemiddeld genomen ontkent 13% van de mannen het klimaatprobleem, tegen 6% van de vrouwen.

Oplossingen
Gevraagd naar de oplossingen om de energievoorziening te verduurzamen, kiezen jongeren (18-25 jaar) massaal voor wind - bijna vier op de tien geeft hieraan de voorkeur. De helft van de jongeren heeft er ook geen problemen mee wanneer die vlakbij de woning worden neergezet. Ouderen kiezen eerder voor zonne-energie, en wijzen bovendien windmolens in de buurt en masse van de hand.

Generatiekloof
"De jongeren zijn met windenergie opgegroeid. Dat zie je in dit onderzoek terugkomen. Voor hen zijn windmolens inmiddels vanzelfsprekend," stelt Margit Deimel, hoofd ontwikkeling windenergie bij Nuon, al 35 jaar koploper op het gebied van windenergie. "In 1981 verrees in Nederland de eerste windmolen. Sindsdien zijn er vele honderden bijgekomen. Windmolens zijn daarom voor jongeren niet meer weg te denken uit het landschap. Het gevolg is ook dat men er door de bank genomen veel minder moeite mee heeft dan de ouderen, die zich wellicht het landschap zonder windmolens nog herinneren."

Rol overheid
Jonge mensen vinden ook dat de overheid véél meer zou moeten doen aan duurzaamheid. Ruim een derde van de jongeren is het daarmee eens, tegen een kwart van de 65-plussers.

Kernenergie
Ondanks de actuele problemen met kernenergie in Vlaanderen, kiezen mannen veel vaker voor deze wijze van elektriciteitsproductie dan vrouwen. Maar liefst 14% van de mannen heeft hiervoor een voorkeur, tegen slechts 1% van de vrouwen. Ook jongeren zijn hiervan opvallend vaker voorstander.

Windenergie en Nuon
Nuon maakt deel uit van het Zweedse Vattenfall. Het energiebedrijf heeft besloten tot 2020 5 miljard euro te investeren in de ontwikkeling van duurzame energie. Nuon is al jaren koploper op het gebied van windenergie. 35 jaar geleden bouwde het energiebedrijf de eerste windmolens op land, bij Camperduin. Ook realiseerde Nuon het eerste windpark op zee, in 2007 voor de kust van Egmond. Vandaag de dag investeert Nuon in nieuwe parken, zoals in de Wieringermeerpolder waar de komende jaren tientallen windmolens worden gebouwd. Margit Deimel, hoofd ontwikkeling windenergie van Nuon: "Nuon/Vattenfall heeft de ambitie om in Europa 400 tot 600 megawatt (MW) per jaar te groeien en 4.000 MW te beheren in 2020. Daarna willen we verder groeien naar 7.000 MW in 2025. Nu is de capaciteit van het door ons beheerde windvermogen circa 2.250 MW."

Over het onderzoek
Het onderzoek van Nuon is in april 2016 uitgevoerd onder 2.269 mensen in opdracht van Nuon door onderzoeksbureau Necker van Naem. Het onderzoek is representatief voor de Nederlandse bevolking op de kenmerken leeftijd, geslacht, regio en sociaal-economisch profiel. Nuon liet het onderzoek uitvoeren in het kader van de energiedialoog waaraan het energiebedrijf wil bijdragen.

Nuon Mediarelaties, Ariane Volz
Tel.: 088 098 88 88, E-mail: mediarelaties@nuon.com, http://nuon.com/nieuws/