'Het nieuwe werken' vereist modernisering hygiënebeleid

Onderzoek: invloed van arbeidstrends op de hygiënebeleving op kantoor

Nederland is voorloper in flexwerken en het hanteren van open werkplekken. Slechts 25% van werkend Nederland zit nog in een eigen, afgesloten kantoor en tweederde van de kantoorruimtes zijn in de afgelopen drie jaar vernieuwd of verbouwd. En dat heeft niet alleen invloed op hoe we werken, maar ook gevolgen voor de hygiënebeleving op kantoor - blijkt uit onderzoek van hygiënefabrikant Tork, onderdeel van SCA. Ruim twee van de vijf werknemers maakt zich wel eens zorgen over hoe schoon de voorganger de werkplek heeft achtergelaten. Meer dan een derde is wel eens bang om besmet te worden door zieke collega's en 45% vindt het vervelend als mensen hun spullen niet achter zich opruimen. In een trendrapportage publiceert Tork hoe de facility- en schoonmaakbranche op het werken in open omgevingen kan meebewegen.

Flexwerken en open werkplek vraagt om flexibel hygiëneprotocol
Over het algemeen wordt er in kantooromgevingen geen aandacht besteed aan extra hygiënehandhaving tijdens het griepseizoen en in 25% van de gevallen ontbreekt überhaupt een hygiëneprotocol. Niet geheel verrassend dus, dat bijna 40% van de ondervraagden de toiletruimtes op het werk vaak niet hygiënisch vindt. En slechte hygiëne heeft volgens 77% een negatief effect op medewerkers. Volgens Tork is een flexwerkomgeving daarom aanleiding om op een nieuwe, flexibele manier naar hygiënebeleid te kijken. "Door het proactief beschikbaar stellen van hygiëneproducten bijvoorbeeld, zoals desinfecterende handgel of reinigingsdoekjes voor het afnemen van toetsenborden of tafelbladen. En door mensen te motiveren door gebruiksvriendelijke producten aan te bieden. Want nog steeds geeft de meerderheid van de mensen bijvoorbeeld de voorkeur aan papieren handdoekjes," aldus Renee Remijnse, marketing manager bij Tork Benelux.

Toilet krijgt sociale ontsnappingsfunctie
Op dit moment is één op vijf Nederlanders gewend om in een ruimte met gedeelde werkplekken te opereren en 40% vindt dat hun arbeidsplek een goede plaats is om te socializen met collega's. Hoewel we er over het algemeen geen moeite mee hebben om een werkplek te delen, zou de meerderheid liever in een kantooromgeving werken die meer rust en stilte biedt. Afgesloten ruimtes zoals stilteplekken, vergaderruimtes en zelfs de toiletruimtes krijgen daarom steeds meer een sociale ontsnappingsfunctie. Remijnse: "Toiletruimtes vervullen wat dat betreft een dubbelrol: even een momentje voor jezelf, een telefoontje naar het thuisfront of bijkletsen met een goede collega. Ook daarop kunnen facilitaire teams hun werk inrichten. Comfort en design wordt belangrijker en feedback van de werknemers is belangrijk. Maak er echt hún ruimte van. En tot slot: door dispenservoorraden aan realtime data-inzicht te koppelen is cleaning on demand mogelijk zodat drukbezochte ruimtes altijd netjes en fris zijn."

Werken in de cloud
Een groeiend aantal flexwerkers heeft niet alleen gevolgen voor het hygiënebewustzijn van medewerkers, het gaat ook gepaard met technologische aanpassingen. Vier op de vijf werknemers geeft aan dat er in de afgelopen drie jaar technische ontwikkelingen zijn doorgevoerd binnen hun werkomgeving. Bijna twee derde is van mening dat zulke innovaties het werkende leven gemakkelijker maken, maar 45% van de medewerkers ergert zich wanneer techniek niet naar behoren functioneert. Remijnse: "Door goed te luisteren naar de veranderende behoeften van medewerkers en deze ontwikkelingen goed te begrijpen, kunnen we de facility- en schoonmaakbranche beter adviseren over hoe zij met deze veranderingen mee kunnen bewegen".

Wist je dat...
Uit het onderzoek blijkt dat hygiëne op de werkvloer met aardig wat frustraties gepaard gaat. Flexwerkomgeving of niet, de grootste ergernissen van medewerkers op kantoor zijn:

- Het aantreffen van haren van collega's op wasbak of badkamervloer (64%)
- Vies ogende of vies ruikende kleren van collega's (63%)
- Kruimels of vlekken van andermans eten/drinken (61%)
- Collega's die rommel niet achter zich opruimen (54%)
- Het gebruiken van hetzelfde toilet als onbekende bezoekers (45%)

Over het onderzoek
In de survey werden 8.000 kantoormedewerkers uit 17 stadsregio's verdeeld over verschillende landen ondervraagd gedurende de periode maart en april 2016. In het onderzoek is rekening gehouden met een representatieve spreiding in geslacht, leeftijd, arbeidsduur, sector (publiek/privaat), werksituatie en bedrijfsgrootte

Geplaatst in:

Het PR Bureau
C : Isabelle Storms
T : 020 - 670 22 32
E : isabelle@hetprbureau.nl

SCA / Tork
C : Renée Remijnse
T : 030 - 698 46 43
E : renee.remijnse@sca.com
Arnhemse Bovenweg 120
3708 AR Zeist

Over Tork(r)
Het merk Tork omvat een volledig assortiment producten en diensten op het gebied van hygiëne en reiniging voor de horecasector, de gezondheidssector en ook voor voedingsindustrie, kantoren, scholen en de industriële sector. Tot de producten behoren dispensers, papieren handdoeken, toiletpapier, zeep, servetten, industriële poetsrollen en keukenpapier. Door ervaring op het gebied van hygiëne, functioneel design en duurzaamheid is Tork marktleider in Europa geworden. Tork is een wereldwijd merk van SCA en een betrokken partner voor klanten in meer dan 80 landen. Het actuele nieuws en de innovaties van Tork vindt u op www.tork.nl.

Over SCA
SCA is een toonaangevend, wereldwijd hygiëne- en bosproducten bedrijf. De Groep ontwikkelt en produceert duurzame personal care-, tissue- en bosproducten. Verkoop vindt plaats in ongeveer 100 landen via een aantal sterke merken, waaronder wereldwijd TENA en Tork en regionaal Libero, Libresse, Lotus, Nosotras, Saba, Tempo en Vinda. Als Europa's grootste particuliere boseigenaar, legt SCA een bijzondere nadruk op duurzaam bosbeheer. De Groep heeft rond de 44.000 medewerkers en de verkoop in 2015 bedroeg 12,3 miljard EURO. SCA is gesticht in 1929, heeft zijn hoofdkwartier in Stockholm, Zweden en is genoteerd op de NASDAQ OMX Stockholm. Voor meer informatie, ga naar www.sca.nl.

Tork

Zeist