200 scholieren in discussie over Europa met Minister Koenders

Op vrijdag 10 juni as.s verzamelen ruim 200 scholieren van vijf verschillende scholen uit heel Nederland zich in Madurodam in Den Haag voor de Jonge Voorzittersdag Europa. Tijdens deze dag gaan zij in debat met onder meer Europarlementariër Bas Eickhout (Groen Links) en Tweede Kamerlid Marit Maij (PvdA) over actuele Europese onderwerpen. Ook nemen zij deel aan een EU quiz. De dag wordt afgesloten met een gesprek tussen minister van buitenlandse zaken Bert Koenders en de jongeren over hun aanbevelingen voor Europa en het belang van het Nederlands voorzitterschap.

Het evenement vormt de afsluiting van de gastcollegereeksen 'Jonge Voorzitters' en 'EU Back to School'. Beide gastcollegereeksen werden het afgelopen half jaar gegeven aan ruim 5000 jongeren van verschillende middelbare scholen in het kader van het Nederlands Voorzitterschap van de EU. De aanbevelingen over Europa die de scholieren tijdens deze gastlessen bedacht hebben, worden op 10 juni aan de aanwezige parlementariërs en aan minister Koenders uitgereikt. De scholieren die deze dag aanwezig zijn hebben allemaal een van de gastlessen gevolgd en ook meegewerkt aan het opstellen van de aanbevelingen.

De Jonge Voorzittersdag wordt georganiseerd door informatiebureau van het Europees Parlement in Nederland en de Jongerenvertegenwoordigers Europese Zaken, in samenwerking met het ministerie van Buitenlandse Zaken.

Programma Jonge Voorzittersdag, 10 juni, Madurodam
12:00 Openingswoord
12:15-13:15 Debat tussen Tweede Kamerleden, Nederlandse Europarlementariërs en leerlingen n.a.v. de aanbevelingen
13:30-15:30 Speurtocht met Europaquiz door Madurodam