PwC: Nederland verovert 17 medailles tijdens de OS in Rio

AMSTERDAM - Nederland gaat tijdens de Olympische Spelen in Rio de Janeiro 17 medailles winnen. Dat zijn er 3 minder dan tijdens de Spelen van 2002 in Londen. Gastland Brazilië profiteert van het thuisvoordeel en verovert 25 stuks eremetaal, 8 meer dan de 17 plakken. Dat is de voorspelling van accountant- en adviesbureau PwC dat vlak voor de Olympische Spelen wordt uitgevoerd.

Dat Nederland 17 medailles weet te winnen, baseert PwC op economische, geografische en sportieve factoren. De omvang van de economie, de prestaties van het betreffende land over de twee meest recente OS en of het land gastheer is of niet. "Het thuisvoordeel weegt zwaar", aldus hoofdeconoom Jan Willem Velthuijsen. "Kijk naar de prestaties van het VK tijdens de Spelen van Londen 2012. Daar werden 65 medailles gewonnen. Tijdens de Spelen van 2008 waren dit er nog 47."

In de gehele medaillespiegel eindigt Nederland op de 14e plek. De top 10 is als volgt. PwC maakt een voorbehoud met betrekking tot de derde plek van Rusland, gezien de dopingperikelen is hun deelname nog onzeker.

1. USA 108
2. China 98
3. Rusland 70
4. Verenigd Koninkrijk 52
5. Duitsland 40
6. Australië 35
7. Frankrijk 34
8. Japan 33
9. Zuid Korea 27
10. Italië 26

Noot voor de redactie

1. Voor vragen kunt u terecht bij Thomas Galestien, persvoorlichter, tel: 088-7926177, e-mail thomas.galestien@nl.pwc.com.

2. Bij PwC willen we een bijdrage leveren aan het vertrouwen in de maatschappij en het oplossen van belangrijke problemen. Wij zijn een netwerk van firma's in 157 landen met meer dan 208.000 mensen. Bij PwC in Nederland werken ruim 4.400 mensen met elkaar samen. Wij zien het als onze taak om kwaliteit te leveren op het gebied van assurance-, belasting- en adviesdiensten. Vertel ons wat voor u belangrijk is. Meer informatie over ons vindt u op www.pwc.nl.

PwC

www.pwc.nl