Drentse ondernemer maakt tientallen winkels 'weer' sexy

'Winkelen moet weer een beleving worden'

Overijssel Drenthe, 20160602 -- De Drentse ondernemer Jan Huzen tovert bijna elke maand iets nieuws uit de hoge hoed om winkelstraten weer vol te krijgen. Van reclame-vliegtuigen tot heuse promotie-tours met live artiesten. Waar in veel gemeenten winkels verdwijnen leidt een samenwerking van winkeliers nu -voorzichtig- tot het openen van nieuwe dorpswinkels. 'Winkelen moet weer een beleving worden,' aldus Huzen.

Zo maakt de kruidenierswinkel in Weerdinge ('zanddorp met 500 inwoners') een nieuwe start, geheel tegen de trend in. Mede door de deelname aan Geldt.nl kreeg Onderneemster Aaltje Leusink voldoende vertrouwen om naast de winkel in Borger ook deze stap te ondernemen. Ook de Drentse snackbarhouder Hans Tuin is meer dan tevreden over de inzet van Geldt.nl; 'Naast dat de sfeer heel goed is, levert het ons gewoon beduidend meer omzet op.' Ook de in Zuidwolde gevestigde kledingwinkel Midi Mode geeft aan veel meer klanten te mogen ontvangen, ook uit de wijde omgeving.

Geldt.nl is de organisatie achter de Geldtpas, een gezamelijke kortingspas van zelfstandige ondernemers die vanuit Drenthe heel Nederland aan het veroveren is in een strijd tegen het virtuele winkelen en de grote winkelketens. Geldtpas-bedrijven stoppen met adverteren en accepteren met de Geldtpas elkaars kortingspas. Jaarlijks adverteren zelfstandige bedrijven voor 2 tot 10 procent van hun omzet en die kosten laten zij nu terugkomen in de portemonnee van de consument. Sommige bedrijven doen daar zelfs nog een paar procent extra overheen. Alle deelnemende bedrijven geven hun klanten hun eigen Geldtpas, voorzien van de eigen bedrijfsgegevens. Op internet zien de klanten bij welke bedrijven ze met deze zelfde pas nog meer terecht kunnen.

Huzen: 'Veel mensen denken dat webshops, winkelketens en bouwmarkten vanzelf goedkoper zijn omdat ze groter zijn. Maar dat is helemaal niet zo. Sterker nog, uit eigen onderzoek blijkt dat bouwmarkten en grote online webshops 18 % duurder zijn dan zelfstandige winkels in de regio.'

Door Geldt.nl georganiseerde promotietours trekken daarbij meer mensen naar de winkelstraten. Ook Tweede Kamerlid Agnes Mulder liet zich onlangs in Drenthe verrassen door de enorme inzet die wordt geleverd. Zij sprak dan ook lovende woorden uit voor alle winkeliers die hebben gekozen voor deze nieuwe aanpak. 'Doe je niks? dan wordt het ook niks,' is de slogan van de deelnemende winkeliers.

Er zijn inmiddels 13.000 Geldtpas / kortingspassen uitgegeven. 'Maar Geldt.nl is nog lang niet klaar,' geeft Jan Huzen aan. 'Zo krijgt de Geldtpas in 2017 een nieuwe look en zijn we op dit moment bezig met een indrukwekkende informatie folder.'

Voor meer informatie zie Geldt.nl

Geldt.nl