Medicijnwebsite Apotheek.nl hoog gewaardeerd

Apotheek.nl, de website van apothekers met onafhankelijke medicijninformatie, krijgt een 8,1 van bezoekers. Dit blijkt uit onderzoek van TNS NIPO in opdracht van Apotheek.nl onder 1185 gebruikers van de website. Zorgverleners, ruim een derde van de respondenten, geven zelfs een 8,3.

Bijna alle respondenten beoordelen het informatieaanbod van Apotheek.nl als goed tot zeer goed (93 procent). 84 procent vindt de informatie begrijpelijk en 83 procent kan gemakkelijk vinden wat ze zoekt. De overgrote meerderheid vindt de website 'betrouwbaar', 'onafhankelijk' en 'volledig'. Meer dan 75 procent geeft Apotheek.nl een 8, een 9 of een 10.

Vrijwel alle respondenten (90 procent) denken de website vaker te gaan bezoeken. Bij zorgprofessionals is dit zelfs 98 procent. 85 procent zou de website aanraden aan familie of vrienden. Jongeren (12- tot 34-jarigen) geven een iets hogere score dan ouderen.

Eén respondent geeft aan: 'Het is begrijpelijke taal en de informatie is volledig. Ik vind ook de doorklikmogelijkheden fijn.' Een andere respondent: 'Overzichtelijk, duidelijke taal, duidelijke vormgeving, geüpdatet.'

1,3 miljoen bezoekers per maand

Apotheek.nl is een zeer frequent bezochte gezondheidswebsite, blijkt uit bezoekcijfers. In het eerste kwartaal van 2016 had de website maandelijks gemiddeld 1,3 miljoen bezoekers. De overgrote meerderheid komt binnen via searchpagina's (84 procent): Apotheek.nl is zeer goed vindbaar door een hoge ranking in zoekmachines.

De respondenten in het TNS NIPO-onderzoek beoordelen het gebruiksgemak en de vormgeving van de website doorgaans als goed tot zeer goed. Apotheek.nl is in maart 2015 vernieuwd met een nieuwe indeling en lay-out. De website is sindsdien ook gebruiksvriendelijk op mobiele apparaten.

Apothekersvereniging KNMP, eigenaar van de website, ontwikkelde daarnaast speciaal voor mensen die moeite hebben met lezen tools, zoals een medicijnwoordenboek en filmpjes met uitleg. De App Store en Google Play bieden een offline versie van Apotheek.nl: de Appotheek.

Onafhankelijk en wetenschappelijk

Apotheek.nl koppelt medicijninformatie aan ziekten en klachten. De apothekers van het Geneesmiddel Informatie Centrum (GIC) van de KNMP verzorgen de onafhankelijke en wetenschappelijk onderbouwde medicijninformatie en de teksten over kleine kwalen. De overige teksten over klachten en ziekten zijn afkomstig van het Nederlands Huisartsen Genootschap (NHG).

TNS NIPO voerde het onderzoek naar de waardering van Apotheek.nl uit van 29 maart tot en met 4 april 2016 onder 1185 respondenten. Deze reageerden op een random voorgelegde oproep op de website om een vijf minuten durende vragenlijst in te vullen.

Meer informatie (niet voor publicatie)

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Dennis Mulkens, KNMP-woordvoerder
Telefoon 070 37 37 342 of mobiel 06 30 09 07 53

Koninklijke Nederlandse Maatschappij ter bevordering van de Pharmacie

De KNMP is de overkoepelende beroeps- en brancheorganisatie van apothekers. Zij is opgericht in 1842, heeft 150 medewerkers en telt ca. 5000 leden. De KNMP streeft naar een goede farmaceutische patiëntenzorg, goede geneesmiddelenvoorziening en bevordert de wetenschappelijke uitoefening van de farmacie. De KNMP behartigt de belangen van haar leden en de farmacie in algemene zin, verricht wetenschappelijk onderzoek en ondersteunt de apotheker met producten en diensten op het gebied van onder meer kwaliteitsbeleid, patiëntenvoorlichting en communicatie.

KNMP website: www.knmp.nl en ook op Twitter via @knmp

KNMP