Autoverkopen in de maand mei stijgen met 4,8 procent

In de maand mei zijn er in totaal 29.083 nieuwe personenauto's geregistreerd, dat is 4,8 procent meer dan in dezelfde maand vorig jaar (27.758 stuks). Dit jaar, de maanden januari t/m mei, zijn er in totaal 155.025 auto's geregistreerd, een daling van 5,7 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2015 (164.456 stuks). Eén en ander blijkt uit de officiële cijfers van RAI Vereniging, BOVAG en RDC | Centraal Bureau Mobiliteit Informatie.

De vijf best verkochte merken in mei 2016 zijn: 1. Opel (3.020 stuks/ 10,4% marktaandeel), 2. Renault (2.927/10,1%), 3. Volkswagen (2.843/9,8%), 4. Peugeot (2.443/8,4%) en 5. Ford (1.669/5,7%),

De vijf best verkochte modellen in mei 2016 zijn: 1. Renault Clio (1.058 stuks/3,6% marktaandeel), 2. Volkswagen Golf (inclusief Sportsvan) (959/3,3%), 3. Opel Astra (913/3,1%), 4. Fiat 500 (inclusief 500L en 500X) (865/3,0%). en 5. Peugeot 208 (794/2,7%).

BOVAG is de brancheorganisatie van personenauto- en truckdealers, algemene auto-, tweewieler-, caravan-, aanhangwagen-, motorenrevisie-, autoverhuur- en autowasbedrijven, verkeersopleidingen en tankstations. BOVAG behartigt de belangen van ruim 10.500 ondernemers die een gezamenlijke omzet hebben van circa 50 miljard euro en werk bieden aan ruim 80.000 mensen.

RAI Vereniging, Rijwiel & Automobiel Industrie, behartigt de belangen van ruim 500 fabrikanten en importeurs van personenauto's en vrachtauto's, aanhangwagens en opleggers, carrosserieën en speciale voertuigen, motorfietsen en scooters, brom- en snorfietsen en fietsen. Ook de leveranciers van onderdelen voor deze voertuigen en van garage-uitrusting zijn bij de vereniging aangesloten.

RDC | Centraal Bureau Mobiliteit Informatie, onderdeel van de RDC groep, is een autoriteit op het gebied van betrouwbare en volledige statistische mobiliteitsgegevens voor onder andere onderzoeksinstituten, media en bedrijfsleven. RDC Group is een dochter van BOVAG en RAI Vereniging.

De leden van BOVAG en RAI Vereniging delen veel gezamenlijke belangen, vooral op het gebied van de mobiliteit. Voor die belangen werken BOVAG en RAI Vereniging nauw samen. In dit samenwerkingsverband wordt ook dit persbericht uitgegeven.

Voor meer informatie:
RAI Vereniging: Cees Boutens, telefoon 020-504 4949, mobiel 06-5321 2633
BOVAG: Paul de Waal, mobiel 06-5138 3309 of
BOVAG: Tom Huyskens, mobiel 06-2257 9229
RDC | Centraal Bureau Mobiliteit Informatie:
Linda Land, telefoon 020-549 7133, mobiel 06-53 76 04 19

Amsterdam, 1 juni 2016