PERSUITNODIGING: 1 juni opening hangcultuur mosselseizoen

Op woensdag 1 juni wordt het hangcultuur-mosselseizoen geopend. De vereniging van Zeeuwse hangcultuurkwekers nodigt u van harte uit het openingsevenement mee te maken.

Bijzondere start van het hangcultuur-mosselseizoen
Een Zeeuwse beroepsvisser haalt de eerste mosselen van de hangcultuurpercelen aan de Gerevelingendam bij Bruinisse in Zeeland aan boord van zijn schip. Culinair expert Alain Caron beoordeelt vervolgens de kwaliteit van de mosselen.

De oogst van de mosselen levert fraaie beelden op van de beroepsvisser die met zijn vissersboot de lange kabels, met waarop zich duizenden mosselen hebben afgezet, binnen boord haalt.

De oogst van hangcultuurmosselen is bijzonder, want een maand vroeger dan het bekende, bodemcultuur-mosselseizoen.

Waarin verschilt hangcultuur van bodemcultuur?
Hangcultuurmosselen zijn uniek. Ze groeien op dicht onder het Zeeuwse wateroppervlak. Het voedselaanbod is hier rijker, waardoor de mosselen een maand eerder verkrijgbaar zijn dan mosselen van de bodem. Hangcultuurmosselen zijn vrij van zand en hebben een heerlijke, delicate smaak door de optimale doorstroming van het zuivere Zeeuwse water, met zijn vele mineralen en sporenelementen.

Datum: woensdag 1 juni
Plaats: Restaurant Grevelingen, Mosselzaal
Adres: Grevelingendam, Parallelweg 1, 4311 NE Bruinisse.
Tijd: inloop 10.30 - 11.00 uur
Programma:
10:30 uur - 11.00 uur - Inloop met koffie/thee en Zeeuwse lekkernij
11:00 uur - 11.10 uur - Opening door Martin Bout, Zeeuwse Mosselkweker
11.10 uur - 11.30 uur - Presentatie chef-kok Alain Caron
11:30 uur - 12.30 uur - Oogsten van de eerste hangcultuur-mosselen (buitenprogramma)
12:30 uur - 14.00 uur - Mossel-proeverij, Zeeuwse geneugten, informatiemarkt

Bij dit pers-evenement zijn aanwezig: Zeeuwse hangcultuurkwekers, bestuurders van Zeeuwse gemeenten en de provincie Zeeland, vertegenwoordigers Ministerie van Economische Zaken en de Producentenorganisatie Nederlandse Mosselcultuur. Voorlichter: Norbert Jeronimus. Algemeen woordvoerder: Martin Bout

Keurmerk
Zeeuwse hangcultuurmosselen zijn te herkennen aan een speciaal keurmerk dat een 100% Zeeuwse afkomst garandeert. De vereniging "Zeeuwse Hangcultuurkwekers" ziet toe op het gebruik van het keurmerk en de naleving van de regels.

Visofvis

Bruinisse