Hurtigruten bouwt 4 nieuwe Expeditie-schepen

Noorse rederij Hurtigruten en de scheepswerf Kleven ondertekenen een intentieverklaring voor de bouw van maximaal vier nieuwe expeditie-schepen . Het eerste schip is in de zomer van 2018 worden opgeleverd.

"Dit is de grootste investering in de meer dan 120-jarige geschiedenis van Hurtigruten. Het is een mijlpaal voor ons, de Noorse reisbranche en de Noorse scheepswerf industrie. Wij zijn de meest geduchte expeditie schepen in de wereld aan het bouwen", zegt Hurtigruten CEO Daniel Skjeldam.

De overeenkomst onderstreept sterke internationale positie van Noorwegen als een scheepsbouw natie. Het zal ook de positie van Hurtigruten te waarborgen als wereldleider op het gebied binnen avontuurlijk toerisme in het Noordpoolgebied en Antarctica.

De intentieverklaring omvat de bouw van twee nieuwe Hurtigruten schepen ontworpen voor het verkennen van polaire wateren. De overeenkomst omvat de mogelijkheid voor de bouw nog twee expeditie-schepen.
"Dit is een van de grootste orders in de geschiedenis van Kleven. Het feit dat het is Hurtigruten plaatsen van de bestelling, maakt het project bijzonder spannend", zegt CEO van Kleven, Ståle Rasmussen.

Het is al meer dan tien jaar geleden dat Hurtigruten laatst een order geplaatst voor de bouw van een nieuw schip, expeditie-schip MS Fram. Hurtigruten heeft wereldwijd 12 scheepswerven geëvalueerd. Al eerder werden drie van de schepen in de Hurtigruten vloot gebouwd door Kleven. Het laatste Hurtigruten schip gebouwd door deze werf was MS Finnmarken in 2002.

"We hebben scheepswerven geëvalueerd uit een uitgebreide lijst van criteria waarvan kwaliteit, leveringsvermogen en de prijs de belangrijkste waren. Het was bijzonder verheugend voor ons dat een Noorse scheepswerf als beste uit de bus kwam", zegt Skjeldam van Hurtigruten.

Duurzaamheid van de technologie
De schepen zijn aangepast voor avontuurlijke expeditie reizen en kunnen ook worden ingezet langs de Noorse kust . Een apart project zal onderzoeken hoe ervoor te zorgen dat de schepen het voortouw kunnen gaan nemen als het gaat om gebruik te maken van nieuwe milieutechnologie, aan boord en voor de aandrijfsystemen.

"Hurtigruten heeft een leidende rol op zich genomen als het gaat om groene scheepvaart. Duurzaamheid is de hoogste prioriteit en nieuwe technologie zal bijdragen aan de vermindering van uitstoot", zegt Skjeldam .
De schepen zijn ontworpen en ontwikkeld door Rolls Royce met de hulp van de beroemde Noorse scheepsontwerper Espen ino.

"Dit zullen innovatieve expeditie schepen worden met geavanceerde milieuvriendelijke technologie die reizigers naar unieke en exclusieve bestemming zal brengen. Het is voor ons heel inspirerend om de ambitieuze klimaat ambities van Hurtigruten te helpen concretiseren", zegt Rasmussen.

Over de nieuwe explorer schepen
Speciaal ontworpen expeditie schepen voor polaire wateren ook geschikt gemaakt voor de Noorse kustroute.

Aantal passagiers : circa 600
Aantal hutten: circa 300
Afmetingen (extern ): lengte 140 m , breedte 23 m , hoogte 29 m
Diepgang: 5.3 m
Levering : Het eerste schip zomer 2018 , het schip twee zomer 2019
IJs versterkte romp

BBI Travel
BBI Travel is met de oprichting in 1963 een van de oudste reisorganisaties in Nederland. Het vakantieaanbod omvat Ierland, IJsland, Scandinavië, Finland en Canada. Tevens is BBI Travel generaalagent van rederij Hurtigruten, organisator van zeereizen langs de kust van Noorwegen, Spitsbergen, Groenland en Antarctica.

Geplaatst in:

Hurtigruten heeft een vloot van 14 schepen, waaronder 4 expeditie-schepen. Momenteel is Hurtigruten al de rederij met de grootste vloot expeditie-schepen ter wereld.
Voor nadere informatie en/of hoge res foto's van een Hurtigruten schip kunt u contact opnemen met: Henk van der Kooi, 050-3182561 of vanderkooi@bbi-travel.nl

Hurtigruten/BBI Travel

Eelde