Koninklijke Joh. Enschedé introduceert nieuw bankbiljet design

Tijdens de Internationale Banknote Conference in Washington heeft Jos van Leeuwen, directeur van Koninklijke Joh. Enschedé een innovatief nieuw bankbiljet gepresenteerd. Dit demo bankbiljet is ontworpen door het eigen design team van Koninklijke Joh. Enschedé en is gebaseerd op het sprookje van Roodkapje en de Wolf. Het thema van het biljet is 'Expect the Unexpected', wat zowel refereert aan een aantal nieuw ontworpen veiligheidskenmerken met verrassende opvallende effecten als ook het sprookje dat een andere wending krijgt dan men gewend is. Dit biljet is ontwikkeld ter demonstratie van nieuwe ontwerp mogelijkheden en veiligheidskenmerken, het is geen wettig betaalmiddel.

Het is voor het eerst sinds jaren dat Koninklijke Joh. Enschedé weer eigen veiligheidskenmerken (in vaktermen: 'security features') heeft ontwikkeld. Ook het design van het nieuwe biljet kenmerkt zich door een frisse en moderne uitstraling, dat een stap verder gaat dan bij de huidige, vaak traditionele bankbiljetten. Daarnaast is het een uniek samenwerkingsverband tussen Joh. Enschedé en verschillende partners uit de industrie.

Directeur Jos van Leeuwen: "Het past bij onze nieuw ingezette strategie om ons niet alleen bezig te houden met het produceren, het drukken van bankbiljetten maar veel eerder in het proces al betrokken te zijn. Juist al bij de ontwikkeling van het bankbiljet, kunnen wij aan de klant veel toegevoegde waarde bieden. Dit doen wij niet alleen door inzet van onze kennis en jarenlange ervaring, maar ook door de creativiteit en inspiratie van onze designers, waarbij wij gebruik maken van nieuwe digitale technologieën. Een voorbeeld hiervan is de speciale App waarmee figuren op het biljet via Augmented Reality als animatie tot leven worden gebracht. Gezien de vele en enthousiaste reacties van de aanwezige vertegenwoordigers van Centrale Banken op deze vakbeurs verwachten wij hier veel van."

Op de beurs is tevens - door het tekenen van het officiële contract - de samenwerking bekrachtigd tussen Koninklijke Joh. Enschedé en PNO Global. Hiermee krijgt Joh. Enschedé de exclusieve verkoop- en distributie rechten voor de door PNO ontwikkelde vernis voor bankbiljetten. Deze vernis geeft het bankbiljet een extra (antibacteriële) beschermlaag, waardoor het biljet minder vervuilt en langer meegaat en dus duurzamer wordt. Tevens kan deze vernis nog worden voorzien van een gepatenteerd 'security' ingrediënt, waardoor falsificaties van het biljet met speciale apparatuur direct kunnen worden ontdekt. Wederom een revolutie in de internationale bankbiljettenwereld.

De 'Banknote Conference' wordt jaarlijks gehouden in Washington en kent dit jaar een record aantal van 700 deelnemers, bestaande uit vertegenwoordigers van bijna alle Centrale Banken ter wereld, als ook alle partijen die betrokken zijn bij het ontwikkelen en produceren van bankbiljetten en ander beveiligd drukwerk.

Over Koninklijke Joh. Enschedé: KJE is een gerenommeerde 'High Security Printer', inmiddels 313 jaar oud en gevestigd te Haarlem en actief in meer dan 100 landen wereldwijd. Het bedrijf produceert bankbiljetten (zowel Euro als andere valuta), postzegels en ander beveiligd drukwerk zoals visum stickers, belastingzegels en certificaten.
Voor meer informatie: www.joh-enschede.nl

Noot voor de redactie:
Voor meer informatie en/of fotomateriaal kunt u contact opnemen met mevr. Emmely Besaril, afdeling communicatie, via het nr. 023-5184205
e.besaril@joh-enschede.nl

Koninklijke Joh. Enschede Holding

plaats:
Haarlem
website:
http://www.joh-enschede.nl

Andere persberichten van deze organisatie

Verstuur nu éénmalig een persbericht

Verstuur persberichten en beeldmateriaal naar redacties in binnen- en buitenland. Via het ANP-net, het internationale medianetwerk van PR Newswire of met een perslijst op maat.

Direct persbericht versturen
070 - 41 41 234