Hygiëne van collega's irritatiebron op de werkvloer

Derde werkend Nederland ergert zich aan begroetingszoenen

Omgangsculturen verschillen per vakgebied en type werkomgeving, maar handen schudden of drie zoenen geven zijn doorgaans gebruikelijke zakelijke begroetingen. Een derde van de kantoormedewerkers voelt zich daar uit hygiënisch oogpunt echter niet altijd comfortabel bij. Collega's die niezen of hoesten in het openbaar zitten ook in onze allergiezone: maar liefst 47 procent zegt zich hier wel eens aan te ergeren. De helft van de medewerkers krijgt bovendien een ongemakkelijk gevoel bij de geur van andere collega's. SCA, marktleider op het gebied van hygiëneproducten en bekend van merken zoals Tork, Tena, Libresse, Edet, Demak'Up, Tempo en Plenty, onderzocht het gedrag en de houding van werkend Nederland ten aanzien van hygiëne op de werkvloer en publiceert de resultaten in een trendrapportage.

Top 5 ergernissen
Dat het hygiëneniveau effect heeft op de werkprestatie staat volgens het merendeel buiten kijf: driekwart is van mening dat een slechte hygiëne een negatieve invloed heeft op de werknemers, bijvoorbeeld op het werkgeluk of de -prestatie. Volgens ondervraagden verschilt het hygiënebewustzijn van collega tot collega, maar bijna de helft vindt zichzelf altijd nog hygiënischer ingesteld dan anderen op kantoor. De grootste ergernissen?
- Het aantreffen van haren van collega's op wasbak of badkamervloer (64%)
- Vies ogende of vies ruikende kleren van collega's (63%)
- Kruimels of vlekken van andermans eten/drinken (61%)
- Collega's die rommel niet achter zich opruimen (54%)
- Het gebruiken van hetzelfde toilet als onbekende bezoekers (45%)
Meer dan een derde is wel eens bang om geïnfecteerd te raken wanneer collega's ziek naar het werk komen. Zij geven aan dat hun werkgever desinfecterende handgel beschikbaar zou moeten stellen.

Werken anno 2016
Het merendeel van de Nederlanders is werkzaam in een zogenaamde kantoortuin: een open omgeving met een vaste werkplek. Een kwart werkt in een eigen kamer en één op de vijf werkt in een ruimte met flexibele werkplekken. Bijna een derde van de flexwerkers geeft aan dat het vaak een uitdaging is om een vrije werkplek te vinden. "Desk sharing, shared office, hot desking, flexwerken; het zijn allemaal termen voor het tijdelijk bezetten van een kantoorruimte ten behoeve van het uitoefenen van werk. Het invoeren van een flexibele kantooromgeving heeft doorgaans als doel meer mensen te huisvesten, de communicatie te bevorderen en de functionaliteit van de ruimte te vergroten. Het werkgeluk van medewerkers staat daar natuurlijk bij voorop! Uit onderzoek naar de effecten van het invoeren van nieuwe werkplekconcepten komt naar voren dat deze doelstellingen behaald kunnen worden, mits de specifieke activiteiten en de werkomgeving goed op elkaar aansluiten. Hygiëne speelt dan een nog belangrijker rol; men moet er immers rekening mee houden dat de werkplek ook door anderen gebruikt gaat worden. En iedereen heeft recht op een veilige en schone werkplek," aldus Iwan van Bilsen, commercieel directeur van Adecco Group Nederland.

Clean desk policy
Uit het onderzoek blijkt dat 50% van de ondervraagden het liefst in een eigen, afgesloten ruimte werkt. Hoewel een vijfde het als plezierig ervaart om een werkomgeving te delen met anderen, maakt 44% van de flexwerkers zich wel eens zorgen over of hun bureau wel schoon is achtergelaten door hun voorganger. "Flexwerken of niet, een hygiënische werkomgeving moet voor iedereen vanzelfsprekend zijn. Naast een strikt schoonmaakregime helpt het om het bewustzijn onder medewerkers te vergroten, door hen te attenderen op het schoonmaken van hun toetsenbord, het wassen van de handen en het regelmatig gebruiken van een desinfecterende gel," aldus Gertie Eikenaar, communicatiedirecteur bij SCA Benelux. "En stel collega's met de juiste producten in staat om een clean desk policy na te streven: maak je eigen bureau schoon na gebruik!"

De volledige trendrapportage is hier te vinden: http://bit.ly/20FYC38

Over het onderzoek
In het onderzoek werden 8.000 kantoormedewerkers uit 17 stadsregio's verdeeld over verschillende landen ondervraagd gedurende de periode maart en april 2016. In het onderzoek is rekening gehouden met een representatieve spreiding in geslacht, leeftijd, arbeidsduur, sector (publiek/privaat), werksituatie en bedrijfsgrootte.

Over SCA
SCA is een toonaangevend, wereldwijd hygiëne- en bosproducten bedrijf. De Groep ontwikkelt en produceert duurzame personal care-, tissue- en bosproducten. Verkoop vindt plaats in ongeveer 100 landen via een aantal sterke merken, waaronder wereldwijd TENA en Tork en regionaal Libero, Libresse, Lotus, Nosotras, Saba, Tempo en Vinda. Als Europa's grootste particuliere boseigenaar, legt SCA een bijzondere nadruk op duurzaam bosbeheer. De Groep heeft rond de 44.000 medewerkers en de verkoop in 2015 bedroeg 12,3 miljard EURO. SCA is gesticht in 1929, heeft zijn hoofdkwartier in Stockholm, Zweden en is genoteerd op de NASDAQ OMX Stockholm. Voor meer informatie, ga naar www.sca.nl.

Geplaatst in:

SCA

plaats:
Zeist
website:
www.sca.com

Andere persberichten van deze organisatie

Verstuur nu éénmalig een persbericht

Verstuur persberichten en beeldmateriaal naar redacties in binnen- en buitenland. Via het ANP-net, het internationale medianetwerk van PR Newswire of met een perslijst op maat.

Direct persbericht versturen
070 - 41 41 234