Brandweer Twente vereeuwigd tot Brandwacht Twente op TenCate doek

Een Nachtwacht met 30 Twentse brandweerlieden in beschermende weefsels van TenCate, gestyled door haarkunstenares Müfide Halaceli uit Hengelo en geportretteerd door fotograaf Willem van Walderveen uit Almelo. De Brandwacht is door middel van digitale inkjet door TenCate in Nijverdal afgedrukt op weer- en UV-bestendig outdoordoek van TenCate. Het Twentse Korps eigentijds vereeuwigd op een uniek groepsportret.

De officiële overhandiging en onthulling vonden donderdagmorgen 26 mei plaats op de kazerne van Brandweer Twente in Enschede. Na De Dameswacht door Müfide Halaceli van begin 2015, is er nu De Brandwacht, een uniek groepsportret van 30 Twentse brandweerlieden in eigentijdse stijl naar het beroemde grote olieverfschilderij De Nachtwacht van Rembrandt van Rijn, met een afmeting van 3,63 bij 4,37 meter. Met als kapitein Frans Banninck Cocq dit keer brandweercommandant Stephan Wevers van Brandweer Twente, tevens voorzitter van Brandweer Nederland. De door TenCate digitaal geprinte De Brandwacht meet 1,60 bij 2,00 meter. Die maatvoering wordt bepaald door de breedte van het outdoordoek en de digitale inkjetmachine.

Na De Dameswacht nu De Brandwacht
Producent Müfide Halaceli is art director van Müfide Hair & Art in Hengelo en werkte eerst vier jaar aan de remake van De Nachtwacht met vrouwen. TenCate printte dat bijzondere groepsportret ook door middel van digitale inkjet op outdoordoek. Müfide Halaceli is opnieuw content met het resultaat: "De Brandwacht is een logisch vervolg op De Dameswacht. Dit nieuwe portret zet een speciale groep professionele mensen op een artistieke wijze neer in hun dagelijkse beschermende werkkleding. De totstandkoming met alle betrokken Twentse brandweerlieden en TenCate was heel bijzonder. Iedereen werkte enthousiast en toegewijd mee. De sfeer tijdens het fotograferen was speciaal. Het resultaat laat dat ook zien. De brandweerlieden stralen stuk voor stuk. Je ziet hun Twentse trots en beroepseer van het portret spatten!".

Commandant Stephan Wevers van Brandweer Twente in Enschede is ook enthousiast: "Stuk voor stuk hebben wij allemaal graag meegewerkt aan deze unieke vereeuwiging van een deel van ons Twentse korps. Binnenkort hangt op elk van onze eenendertig kazernes in Twente een afdruk van dit prachtige resultaat!"

Digitale inkjet print haarscherp op outdoordoek
Verkoopdirecteur Pieter Brinks van TenCate Protective Fabrics uit Nijverdal reageert: "De recent nieuwe uitrukkleding van Brandweer Twente komt uitstekend tot uitdrukking op dit unieke groepsportret. Het straalt met dit ene pak ook één korps uit. Onze hoogwaardige weefsels beschermen dagelijks vele brandweerlieden wereldwijd, waaronder de Twentse. Daarmee draagt TenCate bij aan het optimaal functioneren van deze professionals. Dit bijzondere brandweerpak is lichtgewicht, heeft een hoog draagcomfort en ademend vermogen. Het beschermt maximaal tegen onder meer water, hitte, vuur, bloed en spatten van chemicaliën. Het biedt de beste bescherming."

In binnentuin van Rijksmuseum
Ook directeur Rob Verver van TenCate Outdoor Fabrics in Nijverdal is trots op het resultaat: "Onze digitale inkjetmachine maakt het mogelijk om haarscherp afbeeldingen te printen op outdoordoek dat jarenlang in weer, wind en fel zonlicht buiten kan staan, net zoals ons hoogwaardige tentdoek en zonweringsdoek. Het zou geweldig zijn als bijvoorbeeld De Brandwacht binnenkort in de binnentuin van Rijksmuseum Twente in Enschede zou komen te staan. Een mooie artistieke aanvulling op hun collectie."

Twentse Brandwacht naar Amsterdam
De Nachtwacht van Rembrandt van Rijn heeft dertig geportretteerden die niet allemaal zichtbaar zijn op zijn schilderij. Op het groepsportret De Brandwacht van Müfide Halaceli en Willem van Walderveen zijn wel alle gezichten zichtbaar. Dit unieke groepsportret zal binnenkort ook worden aangeboden aan de Twentse Ambassade om in Amsterdam te prijken aan de muur van de entree aldaar. Dicht in de buurt van De Nachtwacht in het Rijksmuseum en het woonhuis van Rembrandt van Rijn in Amsterdam.

TenCate Protective & Outdoor Fabrics
Nijverdal, donderdag 26 mei 2016

www.tencate.com

www.brandweertwente.nl

www.mufide.nl

Geplaatst in:

Koninklijke Ten Cate N.V. (TenCate) is een multinationale onderneming die materiaaltechnologie en chemische processen combineert bij de ontwikkeling en productie van functionele materialen met onderscheidende eigenschappen. De producten van TenCate worden wereldwijd verkocht.

Systemen en materialen van TenCate zijn onder te verdelen naar vier toepassingsgebieden. Veiligheid en bescherming; luchtvaart en ruimtevaart; infrastructuur en milieu; sport en recreatie. TenCate bezit leidende posities in veiligheidsweefsels, composieten voor lucht- en ruimtevaart, antiballistiek, geosynthetics en kunstgras.

Koninklijke Ten Cate N.V.

Twente