Solar Weekend maakt Creatief Programma bekend

Bouwers, theatermakers, kunstenaars, feestcollectieven en meer

Eindhoven, 25-05-2016 - Meer dan zevenhonderd creatieven en collectieven bouwen dit jaar weer mee aan Solar Weekend. Met het thema ArtyFarty als kapstok puilt het terrein uit van de handgemaakte bouwwerken, maffe feestjes en hostings, theater, kunst en andersoortig kleurrijk entertainment.

Creativiteit in alle vormen. Het is kenmerkend voor Solar Weekend. Jaarlijks bouwen er meer dan zevenhonderd creatieven mee aan het festival. Ook dit jaar is dat weer het geval. Creatieven en collectieven konden vanaf het najaar concepten indienen, daarbij werd het thema ArtyFarty als kapstok gebruikt.

Begeleiding
Na het indienen van de plannen, start het proces. Het is een unieke manier van werken in dit festivallandschap. Organisatie en creatieven - in allerlei gedaanten en vormen en mét of zonder opleiding - werken toe naar het festival in de zomer. Daarbij zorgt Solar Weekend voor professionele begeleiding. Zo biedt de organisatie bijvoorbeeld hulp bij het maken van een begroting, het ontwerpen van een podium en promotie van projecten van de creatieven zelf. Dankzij het creatieve platform Solar Weekend hebben veel creatieven en collectieven een volgende stap kunnen zetten in hun carrière.

Maffe feestjes en hostings
Ook dit jaar zijn er weer maffe feestjes en hostings georganiseerd door bekende collectieven zoals VAgE gASTEN, Fijne Snuiters, Driehoek, Mrs. Mokum, Ladyboyz.de, Vermaakbaar en Disco Flamingo. Velen keren jaarlijks terug naar Solar Weekend en horen bij de favorieten onder de bezoekers. In het laatste weekend van mei organiseren Solar Weekend en enkele collectieven ook ArtyFarty Solar PreParty's in Amsterdam (vrijdag 27 mei), Rotterdam (zaterdag 28 mei) en Eindhoven (zondag 29 mei). Zo houden Solar Weekend en de creatieven en collectieven gedurende het hele jaar contact.

Theater
De Theater Area wordt ieder jaar groter, ook een belangrijk speerpunt van het festival. Met meer dan twintig projecten en toneelstukken is de Theater Area een van de gezelligste hoekjes van het festivalterrein. Het programma reikt van theatercollectieven en een tarotdeskundige tot kleinkunst en muziek. Zo speelt het tweekoppige LOLA - onlangs nog door Volkskrant Magazine gebombardeerd tot aanstormend talent - dit jaar weer in de Theater Area. Later dit jaar staat LOLA op Sziget in Hongarije.

Handgemaakte bouwwerken
Het thema ArtyFarty keert ook terug in de bouwwerken en stage designs. Vooral Het Middendorp wordt een plek vol verrassingen. Hier wordt een oud kraakpand nagebootst dat meerdere verdiepingen telt. Op elke verdieping vindt men een ander feest. Ook geldt Het Middendorp als DJ-booth voor een van Solars populairste podia: de House of House. Zo spelen onder anderen Fedde le Grand, Benny Rodrigues en Chocolate Puma dus in een kraakpand met uitzicht over het veld, in plaats van op een gelikt podium.

De volledige creatieve line-up van Solar Weekend is te zien op www.solarweekend.com. Zowel op de camping als op het festival is het een feest vol verrassingen. De prijs van campingkaarten gaat per 1 juni met €5 omhoog. Dit jaar vliegen de campingkaarten sneller dan ooit de deur uit.

Solar Weekend vindt plaats van 4 tot en met 7 augustus aan De Maasplassen in Roermond.

Line-up Creatief

Stages