54% van de Nederlandse bevolking heeft een huisdier

26% van de Nederlandse huisdierbezitters heeft een kat, 25% een hond en 11% een vis.

Een kat (26%) of hond (25%) zijn de meest voorkomende huisdieren. Op de derde plaats staat een vis (11%), gevolgd door een vogel (7%) of anders (8%). Meer vrouwen dan mannen hebben een hond of kat. Landen met de meeste huisdieren zijn Argentinië en Mexico (80%). In Zuid Korea komen de minste huisdieren voor (31%).

In dit GfK online onderzoek is aan 27.000 respondenten, uit 22 landen, de volgende vraag gesteld: Heb je momenteel een van de volgende huisdieren (hond, kat, vis, vogel, anders) bij je wonen, zo ja welke?

In Nederland hebben meer vrouwen dan mannen een hond (27% vs 23%) of kat (28% vs 23%). Een vis is een meer geliefd huisdier bij mannen (13% vs 9%). Bij mannen en vrouwen komt de vogel nagenoeg even vaak voor (6% man vs 7% vrouw). Meer vrouwen dan mannen hebben een ander huisdier (11% vs 6%).

Vergelijk andere landen
Wereldwijd gezien is meer dan de helft van de bevolking in het bezit van minimaal 1 huisdier. De hond is het meest voorkomende huisdier (33%) gevolgd door een kat (23%) en vis (12%).

In Rusland, Frankrijk en de VS is de kat het meest geliefde huisdier. In Argentinië, Brazilië en Mexico is de hond het meest favoriet. De vis staat op de eerste plaats in China en in Turkije heeft het merendeel een vogel als huisdier.
In Zuid Amerika zijn de meeste huisdierbezitters, zowel in Argentinië als in Mexico heeft 80% van de bevolking een huisdier. Brazilië volgt daarna met 75%. In de Aziatische landen wonen de minste huisdierbezitters. Zuid Korea staat onderaan met 31%, gevolgd door Hong Kong (35%) en Japan (37%).

Geplaatst in:

Over het Onderzoek
GfK heeft een online Onderzoek uitgevoerd onder 27.000 consumenten, ouder dan 15 jaar, in 22 landen (Nederland n=1.001). Het veldwerk is uitgevoerd in de zomer van 2015 en de data zijn gewogen op de demografische samenstelling van de online populatie 15+ in ieder land. De landen die meegenomen zijn in dit onderzoek zijn Argentinië, Australië, België, Brazilië, Canada, China, Tsjechië, Frankrijk, Duitsland, Hong Kong, Italië, Japan, Mexico, Nederland, Polen, Rusland, Zuid Korea, Spanje, Zweden, Turkije, Engeland en Amerika.

Over GfK
GfK biedt betrouwbare markt- en consumenteninformatie waardoor klanten betere beslissingen kunnen nemen. Over de hele wereld combineren meer dan 13.000 marktonderzoekexperts hun passie met de jarenlange onderzoekservaring van GfK. Hierdoor is GfK in staat om wereldwijde inzichten te koppelen aan lokale marktinformatie uit meer dan 100 landen. Door gebruik te maken van innovatieve technologieën, zet GfK big data om in smart data. Hierdoor kunnen onze klanten hun concurrentievoordeel verbeteren en krijgen zij meer inzicht in de keuzes en ervaringen van hun consumenten.

Voor meer informatie:www.gfk.com/nl of volg GfK op Twitter: https://twitter.com/GfK_nl

Nynke Herder
Marketing & Communications Specialist
Noordse Bosje 13-15
1211 BD Hilversum
T: +31 (0)35 6258 404
nynke.herder@gfk.com

GfK

plaats:
Hilversum
website:
http://www.gfk.com/nl

Andere persberichten van deze organisatie

Verstuur nu éénmalig een persbericht

Verstuur persberichten en beeldmateriaal naar redacties in binnen- en buitenland. Via het ANP-net, het internationale medianetwerk van PR Newswire of met een perslijst op maat.

Direct persbericht versturen
070 - 41 41 234