VSL viert Wereld Metrologie Dag

20 mei is het Wereld Metrologie Dag. Deze dag markeert de verjaardag van de ondertekening van de Meterconventie in 1875. Dit verdrag staat aan de basis van een wereldwijd, samenhangend meetsysteem, dat van belang is voor wetenschap, industrie, internationale handel, (duurzame) energie en het milieu.
Het thema voor 2016 is 'Metingen in een dynamische wereld'. Dit weerspiegelt zowel de uitdaging van nauwkeurig meten van dynamische hoeveelheden, maar ook het snelle tempo van de veranderingen op het gebied van meetmethodes in productieprocessen, gezondheidszorg, ruimtevaart en andere toepassingen.

Metrologie is de wetenschap van het meten. Over de hele wereld werken nationale metrologie instituten voortdurend aan de ontwikkeling van nieuwe meettechnieken en vinden gecoördineerde ringvergelijkingen plaats, zodat de betrouwbaarheid van de meetresultaten gegarandeerd blijft.
Veel meetinstrumenten, zoals weegrobots en snelheidsradars worden gebruikt om bewegende voorwerpen te meten. Er worden steeds nieuwe technologieën ontwikkeld en mede daardoor wijzigen ook de vereiste controlemethoden. Denk bijvoorbeeld aan de 'slimme meters' voor energie en water.

Wereld Metrologie Dag schenkt aandacht aan het grote belang van betrouwbare metingen en geeft erkenning aan de vele bijdragen die in dit werkveld worden geleverd.

Over VSL
VSL is het Nationaal Metrologisch Instituut van Nederland en is internationaal toonaangevend . Naast het beheren en ontwikkelen van de nationale primaire meetstandaarden, leveren de experts van VSL diensten op maat en kalibreren meetmiddelen in opdracht van klanten.

Geplaatst in:

• Wereld Metrologie Dag is een jaarlijks terugkerend evenement waarbij meer dan 80 landen stilstaan bij de invloed van metingen op ons dagelijks leven.
• Deze datum hangt samen met de datum 20 mei 1875, waarbij de ondertekening van de Meterconventie het begin van de formele internationale samenwerking in de metrologie markeert.
• De internationale organisaties, die werkzaam zijn in dit vakgebied streven er naar het bewustzijn met betrekking tot het belang van onafhankelijke en betrouwbare metingen te vergroten.
• Voor meer informatie over dit bericht kunt u contact opnemen met:
Marja Koster (Communicatie & PR), Tel. 015 2691531 of 06 25402201, mkoster@vsl.nl
Ilona Bruil (Communicatie & PR), Tel. 015 2691521 of 06 54621913 ibruil@vsl.nl
• Voor informatie over metrologische research kunt u contact opnemen met:
Vincent Fokkema (Manager Kalibraties & Referentiematerialen), tel. 015 2691575, vfokkema@vsl.nl of Marc Pieksma (programmamanager), tel.015 2691759, mpieksma@vsl.nl

VSL

Delft