Omzet groei Huishoudelijke apparaten en Telecom

GfK TEMAX resultaten voor Nederland Q1 2016

De markt voor Technical Consumer Goods (TCG) liet in Q1 2016 een lichte daling zien van 1,5 % ten opzichte van Q1 2015.
Groei werd gerealiseerd bij de sectoren Groot Huishoudelijke apparaten, (MDA), Klein Huishoudelijke apparaten (SDA) en Telecom. Alle andere sectoren vertoonden, in vergelijk met dezelfde periode in 2015, een daling.

Consumenten Elektronica
De totale omzet voor CE producten in Q1 2016 bedroeg 390,7 miljoen Euro, een terugval van 5,8% in vergelijk met Q1 2015.
De belangrijkste groep in deze sector, Panel TV's, nam af met 10,2 %. Tevens lieten personal audio producten, zoals portable media players (PMP) en hoofdtelefoons een daling met dubbele cijfers zien.

Foto
In het eerste kwartaal van 2016 bedroeg de totale omzet voor fotoproducten 52,4 miljoen Euro. Dit is een daling van 6,1% in vergelijk met Q1 2015.
In dezelfde periode liet de verkoop van digitale camera's een daling zien van 7,9%, terwijl verwisselbare lenzen eveneens een terugval toonden van 1,5%.

Groot Huishoudelijke apparaten
In Q1 2016 groeide de omzet van Groot Huishoudelijke apparaten, in vergelijk met dezelfde periode in 2015, met 6,6 %.
Het toenemend herstel van de huizenmarkt was een belangrijke stimulans voor de verkoop van keukens en keukenapparatuur.

De verkoop van keukenapparatuur was voor het merendeel verantwoordelijk voor groei. Wasmachines lieten een kleine omzetdaling zien en drogers eindigden in Q1 met een lichte groei.

Het Internet blijft in toenemende mate belangrijk als verkoopkanaal voor deze sector.

Klein Huishoudelijke apparatuur
Bij Klein Huishoudelijke apparatuur steeg de omzet met 2,6 % in vergelijk met Q1 2015.
In het segment 'gezonde friteuses' (frituren met minder vet) werden dubbele groeicijfers gezien terwijl bij apparaten voor luchtbehandeling en elektrische tandenborstels een significante groei werd gezien.
Bij food preparation en juicers is een plotselinge afname geconstateerd.
De omzet van stofzuigers, koffiezetters en scheerapparaten bleven stabiel.

IT
In vergelijk met Q1 2016 liet deze sector een terugval zien van 7,6% in vergelijk met Q1 2015.
De markt voor hardware presteerde niet goed in Q1. Mobiele PC's, desktop PC's en tablets lieten allen een daling zien. Het segment mediatablets daalde, in vergelijk met Q1 2015, het hardst met 32%.

Binnen deze sector hebben twee grote computershops diverse offline winkels in het eerste kwartaal gesloten. Deze ontwikkeling zorgt ervoor dat de verkopen via Internet, die al hoog waren, stijgen.

Telecom
Q1 2016 liet een gezonde start zien binnen de Telecom sector met een groei van bijna 8% ten opzichte van het eerste kwartaal van vorig jaar.
Deze explosieve omzetgroei was voornamelijk het gevolg van de verkoop van core wearables: een stijging in Q1 2016 met 214,8%.
Ook hoofdtelefoons met microfoon lieten groei zien. Binnen het segment smartphones steeg de omzet met 6,2% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Office Equipment en Consumables
In het eerste kwartaal van 2016 liet deze sector een daling zien van 12,5%, waarbij het totaal van de omzet uitkwam op 178 miljoen Euro. Dit was de scherpste daling in de laatste twee jaar.
Inkjet cartridges en laser toners (vertegenwoordigen in waarde bijna twee derde van deze markt) daalden beiden met 11,6% en 16,7%.
De segmenten printers en multifunctional devices (MFD's) lieten een kleinere daling zien met 6,2% en 3,7%.

Bekijk de GfK TEMAX(r) rapporten over alle 41 deelnemende landen op: http://temax.gfk.com/reports/

Geplaatst in:

GfK TEMAX(r) volgt de verkopen van Technical Consumer Goods over 41 landen. De resultaten zijn gebaseerd op GfK's retail panel, en bevat data van ongeveer een half miljoen retail outlets wereldwijd. GfK werkt continue aan de optimalisatie van het retail panel om zo accuraat mogelijk te zijn en een representatief beeld van de markt te schetsen.

Over GfK
GfK biedt betrouwbare markt- en consumenteninformatie waardoor klanten betere beslissingen kunnen nemen. Over de hele wereld combineren meer dan 13.000 marktonderzoekexperts hun passie met de jarenlange onderzoekservaring van GfK. Hierdoor is GfK in staat om wereldwijde inzichten te koppelen aan lokale marktinformatie uit meer dan 100 landen. Door gebruik te maken van innovatieve technologieën, zet GfK big data om in smart data. Hierdoor kunnen onze klanten hun concurrentievoordeel verbeteren en krijgen zij meer inzicht in de keuzes en ervaringen van hun consumenten.

Voor meer informatie:
Barbara Schouten