EIT Digital Challenge 2016 gelanceerd om digitale start-ups in Europa naar een hoger niveau te tillen

BRUSSEL, May 18, 2016 /PRNewswire/ --





EIT Digital heeft vandaag de lancering van de EIT Digital Challenge bekendgemaakt, de jaarlijkse Europabrede oproep aan de meest innovatieve start-ups op het gebied van digitale technologie om op te schalen en deel te nemen aan de EIT Digital Accelerator. Willem Jonker werd bij de lancering vergezeld door de succesvolle teams van eerdere edities en benadrukte het belang van het stimuleren van digitale innovatie over de grens, om Europa te positioneren als leider op het gebied van wereldwijde digitale transformatie.   

(Photo: http://photos.prnewswire.com/prnh/20160512/366911 )



(Photo: http://photos.prnewswire.com/prnh/20160512/366912 )



"Tachtig procent van de Europese start-ups heeft de intentie om zaken te doen over de grens, maar slechts de helft daarvan neemt daadwerkelijk deze stap. Als Europa wereldwijd het voortouw wil nemen op het gebied van digitale transformatie, dan moet innovatie over de grens worden uitgebreid.We willen graag weten wie deze bloeiende Europese start-ups zijn en ze ondersteunen, om zo nieuwe markten aan te boren en van hun merk een internationaal merk te maken", aldus Dominik Krabbe, Hoofd EIT Digital Challenge.

"Europese start-ups hebben echter te maken met een aantal barrières, waaronder de zeer versnipperde Europese markt en investeringsklimaat. Het is van cruciaal belang dat we start-ups ondersteunen om ervoor te zorgen dat Europese innovatie voorop loopt in de wereld. Met behulp van onze Accelerator dragen we bij aan opschaling in een vroege fase om toegang te krijgen tot nieuwe markten en klanten, en bieden we toegang tot financiering door ons pan-Europese investeringsnetwerk aan te spreken", voegt Willem Jonker, CEO EIT Digital, daaraan toe.

Joerg Land, CEO van Sonormed, was een van de winnaars van de 2014 Challenge met de innovatieve Tinnitracks-oplossing, een digitale therapie voor mensen die lijden aan tinnitus. Hij zegt: "Alleen al in Europa zijn er 70 miljoen mensen die lijden aan tinnitus. We waren zeer vereerd toen we de kans kregen samen te werken met een partner zoals EIT Digital, die ons voorzag van marktinzichten en contacten, en om deel te mogen uitmaken van het fantastische EIT Digital-netwerk.  De EIT Digital Accelerator heeft ons geholpen bij het verder afstemmen van onze strategie om de Nederlandse markt te betreden en de lancering van ons product aldaar."

Naast Tinnitracks was ook 3YourMind [https://www.3yourmind.com ] aanwezig bij de introductie, een in Berlijn gevestigd bedrijf dat slimme 3D-printing diensten levert aan de industrie en architectuur, alsmede was Konux [https://www.konux.com ] aanwezig. Desensortechnologie van Konux kangebruikt worden voor volledige digitalisering van handmatige metingen en uitgebreide tracking en analyses van sensordata.

De EIT Digital Accelerator bestaat uit een team van ongeveer 40 ervaren business developers en financiële experts, die vanuit 13 verschillende Europese steden en een hub in San Francisco opereren. Sinds 2012 hebben ze meer dan 233 start-ups geholpen bij het betreden van nieuwe markten en meer dan 67 miljoen euro aan investeringen bij elkaar gekregen. Momenteel maken meer dan 120 jonge 'scale-ups' vanuit heel Europa deel uit van de Accelerator.

Om de volgende golf aan succesvolle start-ups te kunnen identificeren en ze naar een hoger niveau te tillen, heeft EIT Digital de derde editie van de jaarlijkse Europese startup-wedstrijd gelanceerd: EIT Digital Challenge [https://www.eitdigital.eu/challenge ]. Vanaf 18 mei 2016 kunnen Europese start-ups hun innovatieve digitale technologieën inzenden in de volgende vijf categorieën: Digital Industry, Digital Cities, Digital Wellbeing, Digital Infrastructure en Digital Finance.

Ze strijden om een uniek prijzenpakket: de drie beste teams binnen elke categorie krijgen toegang tot het pan-Europese innovatienetwerk van EIT Digital, bestaande uit meer dan 130 partners die de voornaamste Europese corporaties, MKB's, start-ups, universiteiten en onderzoeksinstituten op het gebied van digitale technologie vertegenwoordigen. Bovendien krijgen ze de kans een jaar deel uit te maken van de EIT Digital Accelerator. De winnaars binnen elke categorie ontvangen daarnaast EUR 50.000.

De uiterste inzenddatum is 15 juli 2016. Voor meer informatie en het registratieformulier kunt u terecht op http://www.challenge.eitdigital.eu

Elk jaar maken de door EIT Digital ondersteunde scale-ups een verschil binnen onze vier kerngebieden. Eerdere scale-ups die hebben deelgenomen aan de Accelerator zijn:   

Konux [http://www.konux.com ] (Digital Industry) heeft slimme sensoroplossingen ontwikkeld om handmatige metingen te digitaliseren. De Deutsche Bahn maakt gebruik van hun technologie voor preventief spooronderhoud, wat leidt tot een kostenbesparing van 25 procent in deze sector. In april 2016 heeft Konux een investering van $7,5 miljoen veiliggesteld.

VULOG [http://www.vulog.com ] (Digital Cities) is wereldleider in 'new generation' technologieën voor carpoolen. VULOG biedt end-to-end oplossingen die mobiliteitsoperators in staat stellen om grootschalige carpooldiensten te bieden. Al 10 jaar lang biedt VULOG eersteklas carpooldiensten in Europa en Noord-Amerika. Het bedrijf heeft onlangs EUR 8,4 miljoen aan doorgroeifinanciering binnengehaald en zichzelf gepositioneerd als leider op een markt met een verwachte groei van 600.000 voertuigen wereldwijd en 30 miljoen gebruikers.

Tinnitracks [http://www.tinnitracks.com/en ] (Digital Wellbeing) biedt een digitale gezondheidsoplossing om tinnitus te behandelen door middel van het luisteren naar persoonlijk gefilterde muziek. Tot dusver zijn er 3 Duitse verzekeringsmaatschappijen die de kosten voor Tinnitracks vergoeden. Met steun van de EIT Digital Accelerator is de app nu in Nederland gelanceerd en zijn er plannen om de Amerikaanse markt te betreden.

Sentryo [https://www.sentryo.net ] (Digital Infrastructure) biedt een operationele veiligheidsmodule om cyberaanvallen in de industriële internetsector te voorkomen, op te sporen en aan te pakken. De start-up heeft onlangs EUR 2 miljoen binnengehaald, heeft de Duitse markt betreden, en is van plan om met de hulp van EIT Digital uit te breiden naar de rest van Europa.

Over EIT Digital  

EIT Digital is een vooraanstaande educatieve en ondernemingsgerichte organisatie op gebied van digitale innovatie, die de digitale transformatie van Europa stimuleert.

EIT Digital zorgt voor baanbrekende digitale innovaties op de markt en voedt ondernemend talent ten behoeve van economische groei en betere kwaliteit van leven in Europa. Dit is mogelijk dankzij een pan-Europese samenwerking van meer dan 130 Europese organisaties, MKB's, start-ups, universiteiten en onderzoeksinstituten die behoren tot de absolute top.

EIT Digital is als 'Knowledge and Innovation Community' van het  European Institute of Innovation and Technology [http://eit.europa.eu ], gericht op ondernemerschap en loopt voorop in het integreren van onderwijs, onderzoek en zakendoen door studenten, onderzoekers, engineers, business developers en ondernemers. Dit vindt plaats binnen ons pan-Europese netwerk vanuit vestigingen in Berlijn, Eindhoven, Helsinki, Londen, Parijs, Stockholm, Trento, Boedapest en Madrid.

EIT Digital investeert in het versneld naar de markt brengen van op onderzoek gebaseerde digitale technologieën binnen de volgende strategische en maatschappelijke gebieden in Europa:  Digital Industry, Digital Cities, Digital Wellbeing en Digital Infrastructure.

EIT Digital is een kweekvijver van digitaal en ondernemend talent in de technologiesector, gericht op innovatie door middel van een educatieve strategie die bestaat uit een Master School, Doctoral School en Professional School.


 
Contactpersoon voor de pers: 
Edna Ayme-Yahil, Hoofd communicatie 
T: +33-6-44-09-1928 
E: edna.ayme@eitdigital.eu 



 



Photo:
http://photos.prnewswire.com/prnh/20160512/366911



http://photos.prnewswire.com/prnh/20160512/366912




EIT Digital

PR Newswire

Dit persbericht is via ANP Pers Support naar internationale (vak en online) media gestuurd. Heb je nieuws voor buitenlandse journalisten? Bekijk dan onze mogelijkheden of neem contact met ons op.

Verstuur nu éénmalig een persbericht

Verstuur persberichten en beeldmateriaal naar redacties in binnen- en buitenland. Via het ANP-net, het internationale medianetwerk van PR Newswire of met een perslijst op maat.

Direct persbericht versturen
070 - 41 41 234