Brief AzG Rutte: keer vluchtelingen niet de rug toe, neem er meer op

Amsterdam, 17 mei 2016 - In een open brief aan de Nederlandse regering deelt Artsen zonder Grenzen haar groeiende verontwaardiging over de effecten van de vluchtelingendeal tussen de EU en Turkije.

Honderdduizenden Syriërs zitten gevangen in een levensgevaarlijke oorlogssituatie, terwijl Turkije ze niet toelaat en Europa de andere kant op kijkt. 'Het huis van de buren staat in brand, de buren kloppen wanhopig aan, maar de EU en haar lidstaten houden de deur op slot en trekken de gordijnen dicht', schrijft de organisatie in haar brief.

De organisatie doet een dringend beroep op de Nederlandse regering om in de laatste weken van het EU-voorzitterschap, het 'anti-humanitaire beleid' om te draaien. 'In lijn met de principes en waarden die het fundament vormen van de Europese samenwerking, is het hoog tijd om méér vluchtelingen op te nemen, in evenredigheid met de grootte van de vluchtelingencrisis en de capaciteit van Europa', schrijft de organisatie.

Voor meer informatie of interviews: afdeling persvoorlichting Artsen zonder Grenzen, Rolinda Montsma: telefoon 020 520 8958 of 06 5050 5305, buiten kantooruren: 06 543 94 727, rolinda.montsma@amsterdam.msf.org. www.artsenzondergrenzen.nl

Artsen zonder Grenzen