Universele internettoegang biedt 500 miljoen mensen weg uit armoede

Amsterdam, 17 mei 2016 - Door iedereen op aarde te verbinden via het internet kan zeven procent van de wereldbevolking - 500 miljoen mensen - het absolute niveau van de armoedegrens ontstijgen. Het wereldwijde BBP zal met 6,7 biljoen dollar toenemen. Dat blijkt uit een studie van Strategy&, onderdeel van de strategische adviespraktijk van PwC. De studie voor Facebook omvat een kwantitatieve econometrische analyse van 120 landen over een periode van 10 jaar.

Ondanks de aanhoudende digitale revolutie, neemt de groei van nieuwe internetabonnees af. Vooral in ontwikkelingslanden. Sinds 2013 groeit het aantal mensen dat internettoegang krijgt niet langer meer met dubbele cijfers. Daardoor staan 4,1 miljard mensen nog steeds niet in verbinding met de moderne economie. Miljoenen mensen in ontwikkelingslanden staan daardoor buitenspel, zo stelt het rapport "Connecting the World". Momenteel is slechts 1 op de drie mensen verbonden met het internet.

'Universele internettoegang is één van de fundamenteelste uitdagingen van dit tijdperk', zegt Behdad Shasavari van Strategy&. 'Het bevordert sociale integratie, versnelt educatie en vergroot arbeidskansen. Er is een gezamenlijke inspanning nodig om de toegang tot internet eenvoudiger en goedkoper te maken, en mensen te ondersteunen bij hun eerste online ervaringen.'

Door voor miljoenen mensen internet toegankelijker en goedkoper te maken ontstaan er de komende vijf jaar voordelen voor zowel ontwikkelingslanden als bedrijven. Zo verbetert hun sociale en economische leefomgeving, en neemt het wereldwijde BBP met ruim 6 biljoen dollar toe. Telecom- en contentbedrijven zullen voor respectievelijk 400 miljard en 200 miljard dollar profiteren.

'Toename van internetgebruik verhoogt de productiviteit en de produktie van landen', zegt hoofdeconoom Jan Willem Velthuijsen van PwC. 'Meer economische activiteit leidt tot meer banen. Dat is de weg naar inclusie en welvaart, en daarmee naar meer economische, sociale en politieke stabiliteit. Ontwikkelingssamenwerking dient zich dus onder andere te richten op het wegnemen van belemmeringen voor internettoegang. Een land als Nederland, koploper op het gebied van internetpenetratie en toegang, van infrastructuur en ICT-diensten, kan daarin het voortouw nemen.'

De progressie stokt momenteel als gevolg van barrières, zoals de hoge kosten voor dekking en de beperkte snelheid en capaciteit van bestaande verbindingen. Uit de studie blijkt dat de prijs voor internettoegang met bijna 70 procent moet dalen om het voor 80 procent van de wereldbevolking betaalbaar te maken. Er zijn inspanningen nodig op het gebied van connectiviteit, content en retaildiensten.

- Het vervangen van de huidige 2G-netwerken met 3G of 4GLTE kan leiden tot een vermindering van 60-70% van de kosten per MB om opkomende markten te bedienen. Daardoor wordt het voor operators rendabel om internetdiensten aan te bieden en worden deze diensten toegankelijk voor meer dan 2 miljard extra mensen.
- Het verstrekken van content door middel van een reeks van lokale snelle netwerken maakt het internet betaalbaar voor nog eens 300 miljoen mensen.
- Offline distributie van content, onder meer door nationale en regionale data exchanges verbetert de toegankelijkheid en betaalbaarheid van internet voor nog eens 170 miljoen mensen.
- Overheden die content beschikbaar gaan stellen op het gebied van onderwijs, sociale diensten of ondernemerschap kunnen daarmee nog eens 200 miljoen mensen stimuleren om online te gaan.
- Het subsidiëren van abonneetoegang maakt het internet voor 500 miljoen extra mensen toegankelijk.

Noot voor de redactie:

1. Voor meer informatie over de studie 'Connecting the World: Ten mechanisms for global inclusion', bezoek www.strategyand.pwc.com/ctw. Een kopie van de wereldwijde studie treft u aan op http://www.strategyand.pwc.com/ctw. Meer informatie via Koen Jonker, persvoorlichter, telefoon: 088 792 4982, e-mail: koen.jonker@nl.pwc.com. Extra multi-media-assets zijn ook beschikbaar.

2. Over de studie 'Connecting the World: Ten mechanisms for global inclusion
De studie is opgesteld door Strategy &, onderdeel van het PwC-netwerk, voor Facebook Inc. om de belemmeringen voor internetadoptie te beoordelen en mechanismen te onderzoeken die internetpenetratie kunnen versnellen ter ondersteuning van Facebook's Internet.org initiatief.

De Strategy & Digital Prosperiy Project brengt vooraanstaande deskundigen bijeen om thought leadership te leveren op het snijvlak van de technologie en economie. Het projectteam heeft maatstaven ontwikkeld rondom digitalisering en digitale volwassenheid om beleidsmakers en zakelijke bestuurders te informeren over hoe digitalisering te gebruiken om de economische en sociale vooruitgang te bevorderen.

3. Strategy& is een wereldwijde organisatie van strategische adviseurs die u graag van dienst zijn bij het behalen van een zo groot mogelijk voordeel. Dat doen we door samen met u te werken aan het oplossen van uw belangrijkste problemen en u te helpen om uw grootste kansen te grijpen. Wij beschikken over 100 jaar ervaring op het gebied van strategie consulting en over de praktische en branchevaardigheden van het PwC-netwerk. Wij maken deel uit van het netwerk van PwC in 157 landen, waarbinnen meer dan 208.000 mensen zich sterk maken voor het leveren van kwaliteit op het gebied van assurance, belasting en adviesdiensten

PwC

plaats:
Amsterdam
website:
http://www.pwc.com/nl

Andere persberichten van deze organisatie

Verstuur nu éénmalig een persbericht

Verstuur persberichten en beeldmateriaal naar redacties in binnen- en buitenland. Via het ANP-net, het internationale medianetwerk van PR Newswire of met een perslijst op maat.

Direct persbericht versturen
070 - 41 41 234