GfK: Supermarktomzet april groeit met 1%

Over de grens boodschappen doen bij Oosterburen neemt toe

De omzet van Nederlandse supermarkten bedroeg afgelopen maand 2,62 miljard euro, dit is een stijging van 1,0% ten opzichte van april 2015 (2,60 miljard euro).
Bijna 4 op de 10 Nederlandse huishoudens (38,1%) in het Duitse grensgebied doet gemiddeld 10,9 keer per jaar boodschappen over de grens. Vooral alcohol (wijn, aperitieven en bier) en drogisterijartikelen zoals persoonlijke verzorging en sanitaire producten worden veel over de grens gekocht.

Groei eerste 4 maanden supermarktomzet door meer kassabonnen
In de eerste 4 maanden van 2016 steeg de supermarktomzet met 2,6% naar 11,21 miljard euro ten opzichte van 10,93 miljard, het eerste kwartaal van 2015. De belangrijkste oorzaak van deze toename is een stijging van het aantal uitgegeven kassabonnen (+2,2%).

Omzet over grens bij Oosterburen blijft groeien
Naar onze Zuiderburen vloeit veel minder boodschappenomzet in het grensgebied over de grens dan bij onze Oosterburen, in vergelijking met 2014 zien we zelfs een afname van 0,93% naar 0,85%. Terwijl het richting onze Oosterburen in dezelfde periode steeg van 3,66% naar 3,86%. Ook de Nederlandse huishoudens die niet in het grensgebied woonachtig zijn, hebben meer over de grens gekocht.

Geplaatst in:

Over GfK
GfK biedt betrouwbare markt- en consumenteninformatie waardoor klanten betere beslissingen kunnen nemen. Over de hele wereld combineren meer dan 13.000 marktonderzoek experts hun passie met de jarenlange onderzoekservaring van GfK. Hierdoor is GfK in staat om wereldwijde inzichten te koppelen aan lokale marktinformatie uit meer dan 100 landen. Door gebruik te maken van innovatieve technologieën, zet GfK big data om in smart data. Hierdoor kunnen onze klanten hun concurrentievoordeel verbeteren en krijgen zij meer inzicht in de keuzes en ervaringen van hun consumenten.
Voor meer informatie: www.gfk.com/nl of volg GfK op Twitter: https://twitter.com/GfK_nl

Joop Holla
Research Director | Consumer Experiences