ExxonMobil verbetert prestaties van Rotterdam oxo-alcoholen fabriek

- Uitbreiding productie, laad- en opslagcapaciteit van chemiefabriek in Rotterdam-Europoort
- Investering verbetert concurrentievermogen
- Nieuwste technologie ingezet om uitstoot van koolstofdioxide te verminderen

ROTTERDAM, 11 mei 2016 - ExxonMobil Chemical Holland BV heeft met succes enkele projecten op de oxo-alcoholenfabriek in Rotterdam afgerond die de productie verhogen en de energie-efficiëntie en milieuprestaties verbeteren.

Nieuw gebouwde tanks en verbeterde laadfaciliteiten voor grotere schepen zorgen voor een vermindering van goederenvervoer en scheepsbewegingen met 50 procent en verbeteren daarmee de efficiëntie en de milieuprestaties van de fabriek.

"We werken continu aan het verbeteren van de prestaties van de Rotterdamse fabrieken", zei Elissa Sterry, vice-president Global Intermediates bij ExxonMobil Chemical. "Het ontwerp van de productieprocessen is gericht op een efficiënt gebruik van energie, grondstoffen en transport. Daarnaast blijven we ons inzetten voor duurzame chemische toepassingen en innovatie."

Plant manager Raymond van der Horst voegt toe: "We hebben de leidende positie van onze fabrieken en die van de Rotterdamse haven versterkt door een aantal recente projecten, met aanzienlijke investeringen in werkgelegenheid en de lokale economie."

Enkele voorbeelden zijn de uitbreiding van de aromatenfabriek in 2009, de integratie van de Air Products waterstoffabriek in 2012 en de nieuwe innovatieve installatie voor de productie van paraxyleen op de Rotterdamse aromatenfabriek in 2015. Deze meest recente investering vermindert het jaarlijkse energiegebruik van de aromatenfabriek en ook de jaarlijkse CO2-uitstoot aanzienlijk: vergelijkbaar met het jaarlijks verwijderen van meer dan 20.000 auto's van de Nederlandse wegen.

Over ExxonMobil Chemical
ExxonMobil Chemical is een van de grootste petrochemische bedrijven wereldwijd. Onze missie is om hoge kwaliteit petrochemische producten en diensten te leveren, op de meest efficiënte en verantwoorde manier, en zo een uitstekende klantenservice en aandeelhouderswaarde te genereren. Wij zijn de grootste wereldwijde producent van aromaten, met inbegrip van paraxyleen en benzeen. Voor meer informatie, bezoek ons op www.exxonmobilchemical.com.

Over ExxonMobil in Rotterdam
ExxonMobil heeft verschillende productielocaties in de regio Rotterdam, waaronder een raffinaderij, een smeeroliefabriek en vier petrochemische fabrieken. Onze fabrieken bevinden zich in een bevoorrechte locatie in de grootste haven van Europa met een sterke petrochemische industrie. De ExxonMobil raffinage en petrochemische complex in Rotterdam is een van de drijvende krachten achter de economische expansie en groei in de regio. Het biedt betaalbare, betrouwbare energie, goed betaalde banen en belastinginkomsten aan overheden.
Onze brandstoffen worden onder de merknaam Esso verkocht en onze smeermiddelen onder merknaam Mobil of Mobil 1. Bezoek voor meer informatie www.exxonmobil.nl of volg ons op Twitter www.twitter.com/exxonmobil_nl.

CONTACT: Public Affairs, Ellen Ehmen ; 076 5292669, ellen.ehmen@exxonmobil.com

ExxonMobil Chemical Holland B.V.

Rotterdam