Hong Kong en N-Amerika hebben 's werelds beste 'connected' bevolking

Nederland staat op plaats 15

De bevolking van Hong Kong en Noord Amerika zijn de best aangesloten ('connected') consumenten - maar de bevolking van de Verenigde Arabische Emiraten volgen op de voet. Nederland staat dit jaar op plaats 15 wat een lichte daling is ten opzichte van vorig jaar toen Nederland op plaats 13 stond. Dit blijkt uit de nieuwste GfK Connected Consumer Index, een ranglijst van 78 landen en 8 regio's in de wereld die snel en direct vergelijk biedt over de mate waarin de bevolking aansluiting heeft met Internet.

Deze index laat wereldwijd zien welke landen de meeste aangesloten consumenten hebben. Deze index biedt een totaal overzicht, en in detail, over elf verschillende apparaten (smartphone, tablet, mobile PC, desktop PC, wearables, smart TV, TV set-top box, videogame console, e-reader, connected car en smart home). Tevens biedt de index inzicht in de trends over de afgelopen vijf jaar.

De GfK Connected Consumer Index stelt bedrijven in staat om vergelijkingen te maken over hoe de individuele landen en regio's verbonden zijn met Internet om zodanig kansen te signaleren binnen verschillende industrieën. Hieronder valt zowel de verkoop en gebruik van digitale apparaten als het gebruik van digitale content.

Top tien meest 'verbonden' inwoners per land
Binnen de GfK Connected Consumer Index laten Hong Kong en Noord Amerika (USA, Canada en Mexico) de afgelopen twee jaar zien dat ze een stabiele positie op 1 en 2 innemen als de twee landen met de hoogste mogelijk 'verbonden' bevolking.

Maar, de bevolking van de Verenigde Arabische Emiraten loopt snel in op de koplopers. De Verenigde Arabische Emiraten stonden in 2015 nog op plaats 8 en de voorspelling is een stijging dit jaar naar plaats 3. Hetzelfde geldt voor Zwitserland waarvan de verwachting is dat zij Denemarken en Zweden dit jaar achter zich zullen laten door op plaats 8 te eindigen.

GfK Connected Consumer Index
2015 ranking 2016 ranking Index score 2015 Index score 2016
1 1 Hong Kong 1,430 1,486
2 2 North America 952 1,062
8 3 UAE 829 995
3 4 Norway 939 988
4 5 Germany 873 940
6 6 Saudi Arabia 836 935
5 7 Great Britain 856 916
10 8 Switzerland 801 914
7 9 Denmark 835 906
9 10 Sweden 807 875
....
13 15 Netherlands 732 787

Chili en Jordanië maken grote sprongen voorwaarts
Andere landen, die volgens deze Index dit jaar een significante sprong voorwaarts hebben laten zien op het gebied van 'aansluiting op Internet', zijn Chili en Jordanië.

Chili is zeven plaatsen opgeklommen van een 27e plaats in 2015 tot plaats 20 dit jaar en staat nu net achter Italië, Ierland en Australië. Jordanië is van de 31e plaats vorig jaar naar de 20e plaats dit jaar gestegen - en laten hierbij landen zoals Cyprus, Oman, Nieuw Zeeland en België achter zich.

Belangrijke drijfveren voor de markt
Kevin Walsh, Director of Trends and Forecasting bij GfK, zegt: "Wij signaleren een groei in een aantal macro trends in connectiviteit over alle landen. In snelle groeimarkten, met name in het Midden Oosten, Afrika en opkomende landen in APAC blijft de adoptie van de smartphone de dominante trend. Dit is het primaire apparaat en vaak het eerste apparaat, waarmee consumenten hun aansluiting met data services zoeken. Deze trend lijkt voor de komende twee tot drie jaar dominant te blijven wanneer prijsverlaging ertoe leidt dat meer dan een miljard consumenten in staat zal zijn om voor het eerst een dergelijk persoonlijk digitaal apparaat aan te schaffen."

"Binnen de ontwikkelde markten, met name West Europa en Noord Amerika, zijn de drijfveren voor groei al in de volgende fase voor de 'aangesloten consument'. Wearables, samen met connected cars (auto's met Internet verbinding) nemen het voortouw. Beiden bieden nieuwe voordelen voor de consument. Smart Home technologie is ook een belangrijke kans. Hier verwachten wij dat de 'consumenten adoptie curve' zich langzamer maar stabieler zal ontwikkelen."

Per land zijn de drijfveren ook significant. Chili heeft, ondanks de zwakke economie, een relatief aangenaam klimaat voor investeringen, als ook een hoge breedband penetratie in vergelijk met de rest van Latijns Amerika. Dit zien we ook terug in de de verkopen van Smart TV die het afgelopen jaar gegroeid zijn met meer dan 20%. En GfK voorspelt eveneens een verdere groei dit jaar met 12 %.

Walsh gaat verder, "Wanneer technologie markten volwassen worden zien we dat lokale drijfveren een grotere impact op de groei hebben dan globale of regionale trends. Waarbij grotere aantallen consumenten verbonden zijn met Internet en op verschillende manieren."

Om de GfK Connected Consumer Index scores en de trends van de afgelopen vijf jaar voor iedere regio en land te zien, kijk op: http://connected-consumer.gfk.com/connected-consumer-index/

Geplaatst in:

Over het onderzoek
De GfK Connected Consumer Index levert een eenduidige maatstaf over hoe en met welke apparaten consumenten in ieder van de 78 landen en 8 wereldwijde regio's digitaal met elkaar verbonden zijn en welke digitale content men gebruikt. De index laat een snel vergelijk zien over de connectiviteit per hoofd van de bevolking over de laatste vijf jaar met een voorspelling voor het komende jaar in de landen en regio's. Deze index is gebaseerd op 11 apparaten (smartphone, tablet, mobile PC, desktop PC, wearables, smart TV, TV set-top box, videogame console, e-reader, connected cars, smart home) op basis van gewogen data naar gebruik. De basis van de index start bij 100 punten (het wereldwijd gemiddelde van het 2010.

Over GfK
GfK biedt betrouwbare markt- en consumenteninformatie waardoor klanten betere beslissingen kunnen nemen. Over de hele wereld combineren meer dan 13.000 marktonderzoekexperts hun passie met de jarenlange onderzoekservaring van GfK. Hierdoor is GfK in staat om wereldwijde inzichten te koppelen aan lokale marktinformatie uit meer dan 100 landen. Door gebruik te maken van innovatieve technologieën, zet GfK big data om in smart data. Hierdoor kunnen onze klanten hun concurrentievoordeel verbeteren en krijgen zij meer inzicht in de keuzes en ervaringen van hun consumenten.

Voor meer informatie, kijk op www.gfk.com of volg GfK via Twitter: https://twitter.com/GfK

Voor meer informatie:
Kevin Walsh