Euler Hermes biedt bescherming tegen terugvordering na faillissement

Nieuw product per 1 mei op de Nederlandse markt

Een curator kan bij een faillissement de betalingen, vanuit de failliete onderneming aan een klant, terugvorderen. Dit risico is vooral in Duitsland groot, maar ook in andere landen kan dit risico zich voordoen. In Duitsland is juridisch bepaald dat, afhankelijk van de situatie, betalingen over een periode tot maximaal 10 jaar vóór het faillissement kunnen worden teruggevorderd. Euler Hermes Nederland heeft per 1 mei 2016 een nieuw product gelanceerd voor haar klanten wat hier bescherming tegen biedt.

De primaire kredietverzekering van Euler Hermes biedt een onderneming bescherming wanneer een leverancier niet meer kan betalen. Bij betalingsverzuim wordt het verzekerde verlies uitgekeerd. De dekking is hierbij afhankelijk van de hoogte van de openstaande vorderingen. Betaalde facturen worden hierbij buiten beschouwing gelaten. Juist deze bedragen kunnen bij faillissement van een klant onder de terugvordering vallen.

Gevolgen bij terugvordering na faillissement
Dit terugvorderingsrisico kan voor een onderneming hoge verliezen tot gevolg hebben. Over het algemeen worden daarvoor op de balans geen reserveringen opgenomen. De winsten die gedurende vele jaren werden gerealiseerd en dus de noodzakelijke liquiditeit, kunnen verloren gaan en in het ergste geval zelfs het voortbestaan van een onderneming bedreigen.

Hoe werkt dit nieuwe product?
De klant kiest zelf voor welk bedrag de onderneming extra zekerheid wil. Het aanvullende verzekeringsbedrag biedt dekking voor bedragen die vanuit een faillissementsterugvordering moeten worden betaald aan een curator. Dit wanneer de kredietlimieten van de basisverzekering worden overschreden.
De premie voor deze verzekering bedraagt slechts een gering percentage van het verzekerde bedrag. Ook juridische ondersteuning kan als extra optie worden meeverzekerd.

Meer weten?
Wilt u meer informatie over dit nieuwe product? Neemt u dan contact op met de afdeling Customer Advice and Solutions van Euler Hermes via CAS@eulerhermes.nl of bel gratis 0800 - 385 37 65.

Geplaatst in:

Euler Hermes Nederland
Sabine Weppner
tel. +31 (0)73 688 96 65
sabine.weppner@eulerhermes.com

-----------------------------------------------------------------
Euler Hermes is wereldmarktleider op het gebied van kredietverzekeringen en een van de leiders op het gebied van (bank)garanties en incasso. Met ruim 100 jaar ervaring en 6400 medewerkers in meer dan 50 landen biedt Euler Hermes een uitgebreide dienstverlening aan B-to-B klanten in zowel klein-, midden- en grootbedrijf als multinationals, die hun debiteuren willen verzekeren. De groep heeft in 2015 een omzet van Euro2.6 miljard geboekt.

Euler Hermes heeft een credit intelligence netwerk ontwikkeld om de financiële stabiliteit van meer dan 40 miljoen bedrijven te analyseren. De groep heeft in 2015 in totaal Euro890 miljard transacties beschermd.

Euler Hermes, dochtermaatschappij van Allianz, is genoteerd aan NYSE Euronext Parijs. Euler Hermes heeft een AA- rating van Standard & Poor's en Dagong Europe.

Cautionary note regarding forward-looking statements: The statements contained herein may include statements of future expectations and other forward-looking statements that are based on management's current views and assumptions and involve known and unknown risks and uncertainties that could cause actual results, performance or events to differ materially from those expressed or implied in such statements. In addition to statements which are forward-looking by reason of context, the words "may", "will", "should", "expects", "plans", "intends", "anticipates", "believes", "estimates", "predicts", "potential", or "continue" and similar expressions identify forward-looking statements. Actual results, performance or events may differ materially from those in such statements due to, without limitation, (i) general economic conditions, including in particular economic conditions in the Euler Hermes Group's core business and core markets, (ii) performance of financial markets, including emerging markets, and including market volatility, liquidity and credit events (iii) the frequency and severity of insured loss events, including from natural catastrophes and including the development of loss expenses, (iv) persistency levels, (v) the extent of credit defaults, (vi) interest rate levels, (vii) currency exchange rates including the Euro/U.S. Dollar exchange rate, (viii) changing levels of competition, (ix) changes in laws and regulations, including monetary convergence and the European Monetary Union, (x) changes in the policies of central banks and/or foreign governments, (xi) the impact of acquisitions, including related integration issues, (xii) reorganization measures, and (xiii) general competitive factors, in each case on a local, regional, national and/or global basis. Many of these factors may be more likely to occur, or more pronounced, as a result of terrorist activities and their consequences.

The company assumes no obligation to update any forward-looking statement.

Euler Hermes

’s Hertogenbosch