PwC: Licht aan het eind van de tunnel op oliemarkt

Amsterdam, 2 mei 2016 - In de tweede helft van 2016 zal de wereldwijde vraag naar olie naar verwachting geleidelijk aan toenemen. De vraag zal worden gestuwd door Aziatische landen die allen, op Maleisië na, netto-importeur van olie zijn. Maar tot aanzienlijke prijsstijgingen leidt dat niet in de nabije toekomst, omdat de wereldwijde economische groei achterblijft. Dat stelt PwC in haar kwartaalupdate over de olieprijs.

De olieprijzen zijn na een lange periode van "bearish"-sentiment weer een tikkeltje "bullish", zegt PwC-hoofdeconoom Jan Willem Velthuijsen. De olieprijzen stegen de afgelopen weken met zo'n 40%, hetgeen er op wijst dat de daling van olieprijzen wellicht is uitgebodemd. Over tot hoever de olieprijs weer kan stijgen, lopen de voorspellingen sterk uiteen. 'Maar er is consensus dat er licht aan het eind van de tunnel is, aldus Velthuijsen.

In 2015 overtrof het aanbod de vraag met overproductie, uitpuilende olievoorraden en kelderende prijzen tot onder de 27 dollar per vat (februari 2016) als gevolg. De oliemarkt blijft in de eerste helft van 2016 kampen met overaanbod, mede omdat de VS hun olieproductie maar mondjesmaat bevriezen (5% tot op heden), de belangrijkste landen in het Midden-Oosten hun productie handhaven en de uitvoer van Iraanse olie stijgt. De verwachting is dat de vraag pas in de tweede helft van 2016 geleidelijk aan zal toenemen.

Noot voor de redactie

1. PwC publiceert in samenwerking met Strategy& op kwartaalbasis een 'Oil Price Update'. De 'Q2 2016'-update kunt u downloaden via: https://www.pwc.nl/nl/publicaties/oil-price-update-q2-2016.html. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Koen Jonker, persvoorlichter PwC, tel. 08879-24982 of email koen.jonker@nl.pwc.com.

2. Bij PwC willen we een bijdrage leveren aan het vertrouwen in de maatschappij en het oplossen van belangrijke problemen. Wij zijn een netwerk van firma's in 157 landen met meer dan 208.000 mensen. Bij PwC in Nederland werken ruim 4.400 mensen met elkaar samen. Wij zien het als onze taak om kwaliteit te leveren op het gebied van assurance-, belasting- en adviesdiensten. Vertel ons wat voor u belangrijk is. Meer informatie over ons vindt u op www.pwc.nl.

PwC verwijst naar de Nederlandse firma en kan soms naar het PwC-netwerk verwijzen. Elke aangesloten firma is een afzonderlijke juridische entiteit. Kijk op www.pwc.com/structure voor meer informatie

PwC