Onderzoek met hersengolven toont effect van kleurgebruik horecabezoek

Zeist, 2 mei 2016 - Van de talrijke elementen die een restaurantbeleving beïnvloeden, wordt de impact van kleurgebruik in het interieur van de eetruimte nog wel eens onderschat. De mens is visueel ingesteld; kleuren hebben een direct effect op de psychologische gemoedstoestand en het gedrag van de mens. Om het effect van kleurgebruik in horecagelegenheden te meten en om na te gaan hoe bezoekers op verschillende kleuren reageren, gebruikte Tork -onderdeel van SCA- een technologie die hersengolven analyseert, met als doel over de juiste tafelaankleding en sfeer te kunnen adviseren. Uit dat experiment blijkt dat kleuren de mogelijkheid hebben om verschillende terugkerende psychologische patronen in gedrag en emoties te veroorzaken, op basis waarvan diverse kleurprofielen voor in de horeca konden worden geïdentificeerd.

Kleurexperiment
Om na te gaan hoe kleuren in staat zijn een restaurantbeleving te beïnvloeden, zette Tork een experiment op met gebruik van de nieuwste technologie. Deelnemers werden voorzien van headsets die in staat zijn hersengolven te registreren. De deelnemers werden vervolgens in acht verschillende ruimtes geplaatst, die allemaal van een verschillende kleur waren voorzien. Elke setting was uitgerust met decoratie in dezelfde kleurtinten als de ruimte zelf: van muren en vloer tot meubels en tafelaankleding. Tijdens ieder experiment werd aan de deelnemers gevraagd om een drankje en een macaron te nuttigen - telkens in dezelfde kleur als de omgeving. Voor elke setting werd de hersenactiviteit en hartslag geregistreerd en werd een vragenlijst ingevuld om de reacties van de proefpersonen te verzamelen.

Kleur beïnvloedt ruimteperceptie
De analyse toont aan dat de verschillende kleuren duidelijke, terugkerende psychische patronen veroorzaken, wat betreft stemming en emoties. Daarnaast blijkt dat de diverse kleuren een cognitieve link tot stand brengen met verschillende soorten maaltijden en restaurantbelevingen: van een romantische date tot een formele zakenlunch. Op basis van alle data en bevindingen konden aan de hand van de diverse horecasettings specifieke kleurprofielen worden geïdentificeerd. Uitkomsten die relevant zijn voor de sector:

- Meditatief groen
Groen heeft een herstellend en verkwikkend effect en is een kleur die goed zou passen bij de lunch of tijdens een koffiepauze met mensen die je goed kent.
- Luxueus zwart
Een verfijnd diner of een avondje uit worden geassocieerd met zwart. Daarentegen is de kleur minder geschikt voor zakelijke settings.
- Rustig bruin
Het onderzoek toont aan dat bruin een gepaste kleur is voor traditionele horecazaken. Bovendien is het een neutrale kleur die gemakkelijk combineert met andere kleuren.
- De kleurprofielen voor oranje, geel, rood, blauw en wit vindt u hier: http://bit.ly/1QMJYjy.

"Kleuren maken het leven rijker en dat geldt ook voor je restaurantinterieur. Hoe zit het bijvoorbeeld met de kleur van je tafelaankleding?", zegt Renée Remijnse, marketing manager bij Tork. "Als Europa's grootste producent van producten voor tafelaankleding willen we nagaan hoe onze kleuren kunnen bijdragen aan de restaurantbeleving van de gasten, die onze producten gebruiken. Dit stelt ons in staat een beter advies te geven aan horecaondernemingen. Denk bijvoorbeeld aan de optie om voor de lunch andere kleuren te gebruiken op tafel dan s avonds. Door slim met kleur te werken kun je vaak meer bereiken dan het gebruik van ingewikkelde, en tijdrovende vouwwijzen". De kleurnuances die gebruikt werden voor het experiment zijn gebaseerd op het kleurenpalet van het assortiment tafelaankleding van Tork.

- Link naar korte film over het kleurexperiment: https://www.youtube.com/watch?v=iZOaiOE7Iow
- Link naar interieur moodboards: https://www.pinterest.com/tork_sca/whats-your-color/
- Link naar meer informatie over dit initiatief: http://www.tork.nl/about/waaromtork/horeca/

Over het kleurenexperiment
De studie werd uitgevoerd door onderzoeksbureau United Minds in opdracht van Tork, met als doel de impact van kleur op de restaurantbeleving te meten. Het experiment werd uitgevoerd in 'The Color Factory' in Stockholm, Zweden op 2 december 2015. Zestien proefpersonen werden geselecteerd op basis van demografische verschillen en werden voor het onderzoek verdeeld over verschillende sessies - in totaal goed voor 128 unieke observatiemomenten. Ieder proefpersoon werd voorzien van een EEG-headset (MindWave Mobile) en een hartslagmeter (Mio FUSE). De deelnemers verbleven telkens vijf minuten in elke ruimte. Tijdens deze sessies registreerde het EEG-toestel elke seconde vijf waarnemingen van hersengolfdata, goed voor ongeveer 1.500 waarnemingen per persoon, per ruimte. Na elke sessie van vijf minuten verplaatsten de proefpersonen zich naar de volgende ruimte, waar ze exact dezelfde procedure ondergingen. De hartslag werd voortdurend geregistreerd en om het effect van vermoeidheid en routine op de resultaten te verkleinen, werd het experiment zo opgezet dat elke ruimte hetzelfde aantal begin- en eindpunten telde. Alle data werden per ruimte verzameld en geanalyseerd in relatie tot de andere ruimtes, waardoor verschillen, veroorzaakt door de verandering van kleur, aan het licht kwamen.

Over Tork
Het merk Tork omvat een volledig assortiment producten en diensten op het gebied van hygiëne en reiniging voor de horecasector, de gezondheidssector en ook voor voedingsindustrie, kantoren, scholen en de industriële sector. Tot de producten behoren dispensers, papieren handdoeken, toiletpapier, zeep, servetten, industriële poetsrollen en keukenpapier. Door ervaring op het gebied van hygiëne, functioneel design en duurzaamheid is Tork marktleider in Europa geworden. Tork is een wereldwijd merk van SCA en een betrokken partner voor klanten in meer dan 80 landen. Het actuele nieuws en de innovaties van Tork vindt u op www.tork.nl

Over SCA
SCA is een toonaangevend, wereldwijd hygiëne- en bosproducten bedrijf. De Groep ontwikkelt en produceert duurzame personal care-, tissue- en bosproducten. Verkoop vindt plaats in ongeveer 100 landen via een aantal sterke merken, waaronder wereldwijd TENA en Tork en regionaal Libero, Libresse, Lotus, Nosotras, Saba, Tempo en Vinda. Als Europa's grootste particuliere boseigenaar, legt SCA een bijzondere nadruk op duurzaam bosbeheer. De Groep heeft rond de 44.000 medewerkers en de verkoop in 2015 bedroeg 12,3 miljard EURO. SCA is gesticht in 1929, heeft zijn hoofdkwartier in Stockholm, Zweden en is genoteerd op de NASDAQ OMX Stockholm. Voor meer informatie, bezoek www.sca.com.

Geplaatst in:

Voor verdere vragen, interviewverzoeken en/of meer informatie kunt u contact opnemen met:

Het PR Bureau
C : Isabelle Storms