EclecticIQ: 5,5 mln voor internationale uitrol Cyber Security platform

- Eén van de grootste Serie A-investeringen in Cyber Security in Europa
- EclecticIQ ondersteunt de toepassing van CTI (Cyber Threat Intelligence) in sectoren als financiële dienstverlening, overheidsdiensten en organisaties die actief zijn binnen de vitale infrastructuur
- Oprichter & CEO Joep Gommers is voormalig Intelligence Operations Executive bij iSIGHT Partners

AMSTERDAM - 2 mei 2016 - EclecticIQ, toonaangevend leverancier van Threat Intelligence Technology, heeft vandaag bekendgemaakt dat ze zich heeft verzekerd van Euro 5,5 miljoen aan Serie A-financiering van INKEF Capital en KPN Ventures, waarvan Euro 1,5 miljoen door omzetting van eerder toegezegd kapitaal. De investering van vandaag brengt het totaal op Euro 6,5 miljoen of $ 7,3 miljoen. Deze middelen worden door EclecticIQ gebruikt om haar basis verder te verstevigen en voor uitbreiding in diverse sectoren en landen.

Corné Jansen, directeur van INKEF Capital, licht toe: 'We zijn enthousiast dat we als aandeelhouder kunnen toetreden tot EclecticIQ; de fundamentele overtuiging van EclecticIQ dat de eindgebruiker centraal moet staan om tot een beter en efficiënter CTI-proces te kunnen komen, vindt veel weerklank bij ons. De aanpak van EclecticIQ levert nu al een aanzienlijke waarde op voor vroege zakelijke klanten bij overheidsdiensten en in de financiële dienstverlening, en we verwachten dat de acceptatie snel breder wordt.'
Financiële instellingen en overheidsinstanties zijn kernmarkten voor EclecticIQ. Een investering in technologie die cyberdreigingen beheersbaar maakt, biedt financiële instellingen niet alleen een betere beveiliging van de lopende werkzaamheden, maar maakt bovendien een betere beoordeling van opkomende vormen van dienstverlening mogelijk. Voor overheidsinstanties biedt het een manier voor analisten om cruciale informatie uit te wisselen over de grenzen van rechtsgebieden en hun eigen dienst heen, waardoor het preventieve vermogen en de responstijd van Computer Emergency Response Teams (CERT's) verbeterd worden.

Informatiebeveiligingsfunctionarissen van bedrijven bouwen wereldwijd aan op de buitenwereld gerichte CTI-programma, om sneller en doeltreffender op cyberdreigingen te kunnen reageren. Dreigingsanalisten van een CTI-programma, ondersteund door de beste cyberdreigingsinformatie en -technologie die beschikbaar zijn, werken in direct overleg met business units om de beveiligingspositie van een breed scala aan stakeholders te verbeteren.

Joep Gommers, CEO en oprichter van EclecticIQ, geeft het volgende commentaar: 'De technologie voor het bijeenbrengen van diverse informatiebronnen is belangrijk en we worden alom gezien als de leider op dit gebied binnen de CTI-markt. Echter, op het gebied van proces-enablement kan onze technologie pas echt een verschil maken. EclecticIQ is erop gericht om inzichten van analisten te integreren in de werkstromen van bedrijven.'

Voor hij EclecticIQ oprichtte, was Joep Gommers Head of Global Collection en Global Intelligence Operations bij iSIGHT Partners, marktleider op het gebied van CTI, dat in januari 2016 werd overgenomen door het in Milpitas (Californië) gevestigde FireEye (NASDAQ: FEYE). Zijn visie wordt gevoed door een diep inzicht in de dreigingsrealiteit en de ambitie om producten te ontwikkelen waarmee cyberbeveiligingsprogramma's een sprong voorwaarts kunnen maken.

Over EclecticIQ
EclecticIQ is een leverancier van toegepaste Cyber Threat Intelligence technologie, die beveiligingsprogramma's van bedrijven en overheden in staat stelt een volwassen CTI-programma (Cyber Threat Intelligence) zetten, en analisten stimuleert om de controle over hun dreigingsbeeld weer in eigen hand te nemen en zo de blootstelling te verminderen.

De missie van EclecticIQ's is het evenwicht te herstellen in de strijd tegen cybervijanden. Het vlaggenschip, EclecticIQ Platform, is een Threat Intelligence Platform (TIP), wat operationalisering van de uitwisseling van beveiligingsinformatie mogelijk maakt, aanzet tot gezamenlijke analysewerkstromen en zorgt dat mogelijkheden voor opsporing van cyberdreigingsinformatie en preventie en respons op cyberdreigingen tijdig geïntegreerd kunnen worden.

EclecticIQ heeft haar hoofdkantoor in Amsterdam, en verder kantoren in Londen en Chișinău, Moldavië. In 2015 werd de onderneming onderscheiden met de EU IPACSO Cyber Security Award; verder is ze partner van de NATO Communications and Information Agency (NCIA), lid van OASIS CTI TC en geassocieerd lid van FS-ISAC. www.eclecticiq.com

Over INKEF Capital
INKEF Capital is een in Amsterdam gevestigde maatschappij voor durfkapitaal, die zich richt op langdurige samenwerking en actieve ondersteuning van innovatieve technologiebedrijven. INKEF Capital werd in 2010 opgericht door het Nederlandse pensioenfonds ABP en met Euro 200 miljoen in beheer is het een van de grootste durfkapitaalfondsen in Nederland. INKEF richt zich op investeringskansen in gezondheidszorg, technologie en IT/nieuwe media en neemt bij voorkeur al vanaf de Serie A-financieringsronde deel. www.inkefcapital.com.

Over KPN Ventures
KPN Ventures is de investeringstak van KPN, ICT-marktleider in Nederland. KPN Ventures investeert zowel direct als indirect in bedrijven met innovatieve producten en bedrijfsmodellen, en creëert daarmee technologische en economische synergiën met KPN, wat uiteindelijk leidt tot toegevoegde waarde voor haar klanten. KPN Ventures biedt toegang tot kapitaal en tot de uitgebreide deskundigheid van KPN op het gebied van connectiviteit, beveiliging en aanverwante technologie, haar vooraanstaande netwerkinfrastructuur en haar grote klantenbestand. KPN Ventures richt zich op investeringen in het vroege groeistadium van Europese technologiebedrijven binnen de segmenten: Internet of Things, Smart Home, e-Health, Cyber Security, OTT, Cloud services en Data & analytics-toepassingen. Het hoofdkantoor van KPN Ventures staat in Rotterdam en het bedrijf heeft o.a. geïnvesteerd in Jasper Technologies (overgenomen door Cisco) en Actility. www.kpnventures.com
Bron: EclecticIQ

EclecticIQ