Syrië: Luchtaanval verwoest Al Quds-ziekenhuis in Aleppo

Gaziantep, 28 april 2016 - Minstens 14 mensen zijn omgekomen bij een bombardement op een ziekenhuis dat Artsen zonder Grenzen ondersteunt in de Syrische stad Aleppo. Zeker twee van hen zijn artsen van het ziekenhuis.

Medewerkers zeggen dat het Al Quds-ziekenhuis verwoest werd door minstens één luchtaanval. Die raakte het gebouw rechtstreeks. Andere bommen vielen in wijken dichtbij het ziekenhuis.

'Artsen zonder Grenzen veroordeelt dit verschrikkelijke bombardement ten strengste', zegt Muskilda Zancada, landencoördinator van Artsen zonder Grenzen in Syrië. 'Deze schandalige luchtaanval heeft een cruciaal ziekenhuis in Aleppo volledig vernietigd. Waar is de verontwaardiging bij diegenen die de macht en verantwoordelijkheid hebben om deze waanzin te stoppen?'

Artsen zonder Grenzen steunt het Al Quds-ziekenhuis sinds 2012 met medische voorraden, en heeft een sterke band met het personeel opgebouwd. 'Dit verlies is des te tragischer gezien de ongelofelijke toewijding van het personeel in onvoorstelbaar moeilijke omstandigheden', zegt Muskilda Zancada. In de voorbije week zijn in Aleppo ook verschillende andere medische faciliteiten aangevallen en verwoest. Vijf reddingswerkers van de Syrische Burgerbescherming werden gedood.

Aleppo ligt al lang op de frontlijn in Syrië en de situatie was al kritiek vóór de laatste luchtaanvallen. Naar schatting verblijven nog 250.000 mensen in de stad, die de laatste weken steeds zwaarder te lijden heeft onder bombardementen en gevechten. Er is nog maar één verbindingsweg met gebied dat niet door het regime in Damascus wordt gecontroleerd. Als die wordt afgesneden, is de stad helemaal omsingeld.

Het Al Quds-ziekenhuis had 34 bedden en afdelingen voor spoedeisende zorg, verloskunde, en intensive care, een poliklinische afdeling en een operatiekamer. Acht artsen en 28 verpleegkundigen werkten voltijds in het ziekenhuis, dat ook het centrale ziekenhuis was voor kindergeneeskunde in Aleppo.

Artsen zonder Grenzen heeft zes medische faciliteiten in het noorden van Syrië en steunt meer dan 150 medische voorzieningen in heel het land, waarvan een groot aantal in belegerde gebieden. Sinds het begin dit jaar zijn een aantal ziekenhuizen in Syrië gebombardeerd, waaronder zeven die door Artsen zonder Grenzen werden ondersteund. Daarbij vielen zeker 42 doden, onder wie minstens 16 leden van de medische staf.

Noot voor de redactie
Voor meer informatie: afdeling persvoorlichting Artsen zonder Grenzen, Mireille Capiau: telefoon 020 520 8957 of 06 5262 5711, buiten kantooruren: 06 543 94 727, mireille.capiau@amsterdam.msf.org - www.artsenzondergrenzen.nl

Artsen Zonder Grenzen