Koningsdag ook op social media een groot feest

Muziek, straatfeesten, vrijmarkten, kermissen en oranje tompoucen... Koningsdag is weer voorbij. Ook online werd dit jaar uiteraard veel over koningsdag gesproken. Social media monitoring bureau OBI4wan deed verslag van de oranje berichtgeving.

Op 27 april spraken we online ruim 130.000 keer over Koningsdag. In onze berichten maakten we vooral gebruik van de hashtags #koningsdag en #kingsday. Foto's zijn populair, aangezien bijna 40% van de berichten een kiekje was. Amsterdam blijft de populairste bestemming voor de feestvierders, maar dit jaar werd ook veel social media activiteit gemeten in Zwolle, de stad waar de koninklijke familie te gast was.

De meeste berichten werden geplaatst door Twitteraar @michael15071997, die met 240 retweets en 146 statusupdates ruim 40 méér berichten plaatste dan het officiële @koningsdag_2016 account van de gemeente Zwolle.

Hartverwarmende Koningsdag in Zwolle

De koninklijke familie was dit jaar te gast in het prachtige Zwolle. Veel Zwollenaren waren actief op sociale media, want na Amsterdam werden dit jaar de meeste tweets verstuurd vanuit Zwolle. De uitspraak van de koning over 'hartverwarmend Zwolle' werd online veel besproken, zowel op social media als in nieuwsuitingen.

Meeste berichten over Koningsdag geplaatst vanuit Amsterdam

Net als voorgaande jaren werden de meeste online berichten vanuit Amsterdam geplaatst. Met ruim 100% meer berichten laat Amsterdam de nummer 2 Zwolle en nummer 3 Rotterdam ver achter zich.

Koning onverminderd populair in online berichtgeving

Ondanks dat we voorafgaand aan Koningsdag bijna net zo vaak over koningin Maxima praten als over koning Willem-Alexander, zijn onze ogen tijdens koningsdag vooral op de koning gericht en wordt hij dubbel zo vaak in onze berichten genoemd als de koningin. Van de prinsesjes werd Amalia tijdens Koningsdag het meest genoemd, die vooral opviel door haar reactie op de vraag wat ze het leukst vond: 'Kan ik nog niet over oordelen want ik heb nog niet alles gezien'.

Ruim 6.000 berichten over 538 Koningsdag in Breda

Het 538 Koningsdagfeest in Breda, was razend populair. Kaartjes waren binnen 1 uur uitverkocht. Optredens van meer dan 27 nationale en internationale artiesten, maakten het feest tot een groot succes. Over de twee topartiesten Tiësto en Hardwell verschenen ruim 3.000 berichten, wat nog niet genoeg was om de ruim 18.000 berichten over de Koning te evenaren.

Meer over OBI4wan

OBI4wan verzamelt dagelijks miljoenen berichten van social media platformen als Twitter en Facebook en vult dit overzicht aan met berichtgeving van nieuwssites, blogs en fora. Aan de hand van deze data wordt geanalyseerd hoeveel en wat er wordt besproken over een bepaald onderwerp.

Informatie en contactpersoon OBI4wan:

Levi Witbaard
Marketing Manager
06 52 41 20 78
levi@obi4wan.nl
www.obi4wan.nl

Over OBI4wan
OBI4wan levert een gebruiksvriendelijke tool voor social media monitoring, webcare en social analytics. OBI4wan verzamelt alle relevante data uit social media als Twitter, Facebook, LinkedIn, Instagram, Pinterest en online bronnen als nieuws, weblogs en fora. OBI4wan geeft je inzicht in online conversaties en biedt je de mogelijkheid op een snelle en efficiënte wijze over deze data te rapporteren. Daarnaast biedt de monitoringtool uitgebreide webcare mogelijkheden om actief deel te nemen aan die conversaties.

OBI4wan

plaats:
Zaandam
website:
http://www.obi4wan.nl/

Andere persberichten van deze organisatie

Verstuur nu éénmalig een persbericht

Verstuur persberichten en beeldmateriaal naar redacties in binnen- en buitenland. Via het ANP-net, het internationale medianetwerk van PR Newswire of met een perslijst op maat.

Direct persbericht versturen
070 - 41 41 234