Onderzoek: onze smaakvoorkeur is veel belangrijker dan gedacht

Onderzoek: onze smaakvoorkeur is veel belangrijker dan gedacht
Is smaak het recept van de liefde?

Eén op de drie mensen zou de relatie met zijn of haar partner beëindigen als die een totaal andere smaakvoorkeur zou hebben. Dat is een van de opvallende uitkomsten van een smaakonderzoek dat Knorr recent heeft laten uitvoeren onder 12.000 consumenten in 12 landen.


'Van welk eten hou je?' Dat zou één van de eerst gestelde vragen moeten zijn bij een eerste date. Uit het wereldwijde onderzoek van Knorr blijkt namelijk dat smaakvoorkeur veel belangrijker is dan we altijd hadden gedacht. Maar liefst 78% van de ondervraagden gaf aan zich meer aangetrokken te voelen tot iemand die van dezelfde smaken houdt.

Eten bestellen dat je niet lust
Hoewel meer dan de helft van de ondervraagden best wel wat nieuwe smaken wil proberen, vindt 29% het onaantrekkelijk als een partner eten bestelt wat de ander niet lust. Dat kan volgens Knorr verklaren waarom 1 op de 5 mensen op een date in een restaurant, eten bestelt dat hij of zij helemaal niet lust, alleen maar om een positieve indruk te maken.

Liever smaak dan seks
Een leven waarin je niets meer proeft? Als de ondervraagden voor de keus worden gesteld welke andere dagelijkse routines ze voor smaak zouden opgeven, zorgt dat voor verrassende uitkomsten: 75% van de respondenten is bereid om social media op te geven, 7 op de 10 het eigen stemrecht en 57% zou een succesvolle carrière vaarwel zeggen om eten te kunnen blijven proeven. Bijna de helft van de 12.000 ondervraagden zou zelfs liever seks opgeven dan smaak, vrouwen (55%) meer nog dan mannen (42%).

Soulmate en eat-mate
Greg Tucker, smaakexpert en psycholoog: "Dit onderzoek bewijst dat eten en smaak een veel groter onderdeel uitmaken van ons karakter dan we altijd hebben gedacht. In een partner zoeken we niet alleen een soulmate maar kiezen we intuïtief ook een eat-mate: iemand met dezelfde eet- en smaakvoorkeuren. Dit bevestigt dat wij deze intuïtieve beslissingen zowel met ons hart als met onze smaakpapillen maken".

Test jezelf met de Smaakbepaler
Om deze theorie van 'smaakliefde' te testen, bracht Knorr een aantal onbekenden bij elkaar op een blind date. De koppeling was gebaseerd op een gelijkwaardig smaakprofiel gedefinieerd door de Knorr Smaakbepaler, een online test die consumenten nu zelf ook kunnen uitvoeren via myflavour.knorr.com. In het filmpje, 'Love At First Taste', gemaakt door Tatia Pilieva, regisseuse van de viral megahit 'First Kiss', kun je zien of deze koppels een match waren in foodie-heaven.

#LoveAtFirstTaste

Het filmpje is te bekijken via:

Voor meer informatie, beeldmateriaal en interview aanvragen
Corien Niezing Bianca Koning
06 5341 5346 06 3036 5022
corien@newinfluence.nl bianca@newinfluence.nl


Over het Knorr Onderzoek
In samenwerking met Knorr, heeft onderzoeksbureau Edelman Berland wereldwijd via een online survey 12.000 respondenten uit Argentinië, Brazilië, Canada, China, Frankrijk, Duitsland, Indonesië, Mexico, de Filipijnen, Zuid-Afrika, Engeland en de Verenigde Staten ondervraagd (met meer dan 1,000 respondenten per land). Het onderzoek vond plaats in December 2015 en is representatief qua leeftijd en geslacht van de online populatie in elk land.

Over Knorr
Knorr is Unilevers grootste merk, met een jaarlijkse verkoopwaarde van meer dan 4 miljard euro en het 8ste meest gekozen Fast Moving Consumer Goods merk ter wereld (volgens Kantar World Panel). Knorr producten worden in meer dan 87 landen verkocht en meer dan 320 miljoen mensen genieten er dagelijks van. De passie voor smaak gaat terug naar begin van Knorr in 1838. Van de iconische Wereldgerechten tot de heerlijke bouillons, Knorr is altijd op zoek naar de beste smaken van de wereld met ingrediënten van de hoogste kwaliteit.

Voor Knorr werken meer dan 300 toegewijde chefs met hoge culinaire kennis, die meer dan 48 nationaliteiten representeren. Dat maakt Knorr de grootste werkgever van professionele chefs wereldwijd. De missie van Knorr is om smaak het beste tot z'n recht te laten komen in alledaags eten, van veld tot vork. Knorr gelooft erin dat als z'n ingrediënten duurzaam geteeld worden, het eten beter smaakt. Daarom groeien de Knorr-ingrediënten op natuurlijke wijze, onder de zon, in rijke en voedzame grond en met zorg voor het milieu.

Lees er alles over op www.Knorr.nl

KNORR

plaats:
Rotterdam
website:
http://www.knorr.nl/

Andere persberichten van deze organisatie

Verstuur nu éénmalig een persbericht

Verstuur persberichten en beeldmateriaal naar redacties in binnen- en buitenland. Via het ANP-net, het internationale medianetwerk van PR Newswire of met een perslijst op maat.

Direct persbericht versturen
070 - 41 41 234