Kinderen Instagrammen komende EU-vergaderingen

Tijdens de komende twee bijeenkomsten in het kader van het Nederlandse EU-voorzitterschap in het Scheepvaartmuseum in Amsterdam mogen kinderen voor één dag het Instagram-account @EU2016NL overnemen. De vier kinderen van 10 tot 12 jaar kunnen zo tijdens het Nederlandse voorzitterschap van de Raad van de Europese Unie als journalisten een kijkje in de keuken van de Europese Unie nemen. De aanstaande takeovers zijn tijdens de Hoofdstedenconferentie op 21 april en de vergadering van de Europese ministers van Financiën (Ecofin) op 22 en 23 april.

De organisatie en begeleiding is in handen van Free Press Unlimited. De kinderen nemen voor één dag het Instagram-account @EU2016NL over en krijgen onder begeleiding van Free Press Unlimited en hun leerkracht als reporters niet alleen een blik achter de schermen van deze bijeenkomsten, maar hebben ook de gelegenheid om kritische vragen te stellen.

Op 20 en 21 april ontvangt burgemeester Van der Laan collega-burgemeesters uit hoofdsteden van de EU-lidstaten in Amsterdam. Zij komen op 21 april samen in het Scheepvaartmuseum voor de 5e editie van de Hoofdstedenconferentie. Tijdens deze conferentie gaan de burgemeesters in gesprek met Eurocommissaris Creţu (Regionaal en Stedelijk Beleid) over concrete thema's die een uitdaging vormen voor grote steden. Onderwerpen die aan bod komen zijn vluchtelingen, radicalisering, huisvesting, mobiliteit en luchtkwaliteit. Minister Plasterk van BZK sluit de conferentie af.

Op 22 en 23 april komen de ministers van Economische en Financiële zaken samen voor de Ecofin. Deze raad wordt voorgezeten door minister van Financiën Jeroen Dijsselbloem. Er zal gesproken worden over economisch beleid, belastingen en de financiële sector.

Noot aan redactie - niet voor publicatie
Voor vragen over het programma en de inhoud van de Hoofdstedenconferentie kunt u contact opnemen met Bas Bruijn, woordvoerder burgemeester Van der Laan, 06-13447940
Voor vragen over het programma en de inhoud van de Raad Economische en Financiële zaken kunt u contact opnemen met B.Bergsma: email: b.bergsma@minfin.nl, tel. +31 6 53 25 84 00
Voor vragen over de Instagram Takeover kunt u contact opnemen met Merijn de Jong, Coördinator Communicatie Free Press Unlimited: e-mail dejong@freepressunlimited.org, tel. +31 6 5163 4632.

Wie: Free Press Unlimited en het Nederlandse Voorzitterschap
Wat: Kinderen doen verslag van de EU-Raad via het Instagram account @EU2016NL
Waar: Scheepvaartmuseum Amsterdam
Wanneer: 21 (Hoofdstedelijke Burgemeester Raad) en 22 (Ecofin) april 2016

Meer informatie over het Instagram Takeover project vindt u op
www.freepressunlimited.org/nl/instagramtakeover

Over Free Press Unlimited
Iedereen heeft betrouwbaar nieuws nodig. Je hebt het nodig om te weten wat er speelt in de buurt en in de wereld. Om gevaar te ontwijken, vooroordelen te ontkrachten, op te komen voor jezelf en kansen te grijpen. Objectieve informatie kan je wereld openen, zeker als je in een instabiel of arm land leeft.
Free Press Unlimited wil bereiken dat zoveel mogelijk mensen toegang hebben tot die informatie die zij nodig hebben om te overleven en zich te ontwikkelen.
Free Press Unlimited vindt het belangrijk dat kinderen op de hoogte zijn van de wereld om hen heen en goed worden geïnformeerd. Free Press Unlimited initieert en ondersteunt wereldwijd verschillende jeugdjournaals, middels het netwerk WADADA News for Kids.

People deserve to know
www.freepressunlimited.org