OSB: Ieder schoonmaakbedrijf hoort de CAO toe te passen

OSB roept hoteliers nogmaals op om verantwoord met de schoonmaak om te gaan. Schone en nette hotelkamers zijn visitekaartjes voor de hotelbranche. Schoonmaakbedrijven spelen hier een belangrijke rol in en kunnen hotels efficiënt en effectief ondersteunen bij de uitvoer van deze taken. Wat wettelijk niet mag, is de schoonmaak per hotelkamer factureren als hier geen tijdregistratie onderhangt waaruit blijkt dat de schoonmakers betaald zijn voor de gewerkte uren. Schoonmaakbedrijven horen daarbij de CAO toe te passen. OSB bedrijven worden daar elk jaar op gecontroleerd. Dat is één van de onderdelen van het OSB-Keurmerk. Het schoonmaakbedrijf waar CNV vandaag actie voert, is niet bij OSB aangesloten.

Piet Adema, voorzitter: "De schoonmaak CAO is een nette CAO met een fatsoenlijk uurloon. De schoonmakers horen gewoon betaald te krijgen voor de gewerkte uren. In de schoonmaak-CAO zijn ook met vakbonden afspraken gemaakt over de aanpak van schijnconstructies. Daar zijn we mee aan de slag. Opdrachtgevers adviseer ik om vooral zaken te doen met een OSB-Keurmerkbedrijf, dan weten ze dat het schoonmaakbedrijf zich aan de brancheafspraken houdt en daar elk jaar op getoetst wordt."

OSB Platform hotel
Schoonmaakbedrijven die zijn gespecialiseerd in hotelschoonmaak zijn bij OSB verzameld in het platform hotel. Het platform richt zich op verbetering van dit marktsegment en de naleving van de regels. Deze bedrijven maken in het licht van het OSB-Keurmerk en de Code Verantwoordelijk Marktgedrag een vuist tegen misstanden en gaan schijnconstructies tegen. Het platform publiceerde in 2014 een whitepaper over het schoonmaken in hotels.

Hoeveel kost een hotelkamer schoonmaken?
Hoeveel tijd en geld het kost om een hotelkamer schoon te maken is niet eenduidig te beantwoorden. Verschillende factoren spelen hierbij mee. Denk aan de grootte van de kamer, de eisen van de hotelier, de classificatie van het hotel (3 of 5 sterren) en de gebruikte materialen in de kamer. Verder maakt het uit of een kamer schoongemaakt wordt voor een nieuwe klant of tussendoor voor een gast die nog blijft. Veel hoteliers zullen een rekensom per kamer maken om de offertes van verschillende schoonmaakbedrijven met elkaar te vergelijken. Maar die cijfers zijn uitsluitend voor eigen gebruik.

Geplaatst in:

Bij OSB zijn 300 leden aangesloten die samen 70% van de markt realiseren. Zij zijn actief in schoonmaak van gebouwen (waaronder hotels), glazenwassen, gevelbehandeling, calamiteitenschoonmaak en reiniging in de voedingsmiddelenindustrie. In de branche werken 150.000 mensen, waarvan 120.000 bij OSB-leden. Vanaf 1 januari 2013 moeten alle leden aan de verplichtingen van het OSB-Keurmerk voldoen. Hiermee tonen de schoonmaak- en glazenwasserbedrijven aan dat zij vakkundig zijn, de administratie op orde hebben, hun belasting en premies betalen, eerlijk zaken doen en over de juiste verzekeringen beschikken.

Mocht u meer informatie willen, dan kunt u contact opnemen met:
Melanie Klerx, manager PR & Communicatie
OSB (Ondernemersorganisatie Schoonmaak- en Bedrijfsdiensten)
T (073) 648 38 50
M 06-201 38 105
m.klerx@osb.nl
www.osb.nl
@OSBNieuws

OSB

plaats:
's-Hertogenbosch
website:
http://www.osb.nl

Andere persberichten van deze organisatie

Verstuur nu éénmalig een persbericht

Verstuur persberichten en beeldmateriaal naar redacties in binnen- en buitenland. Via het ANP-net, het internationale medianetwerk van PR Newswire of met een perslijst op maat.

Direct persbericht versturen
070 - 41 41 234