Mannen mijden gesprekken over emoties en ongemakken

Erectieproblemen, urineverlies en een afnemend libido zijn nog een groot taboe

Mannen vinden het knap lastig om persoonlijke kwesties met elkaar te delen, een op de vijf zou graag opener willen zijn. Dan heb je het over bijna een miljoen Nederlandse mannen in de ondervraagde leeftijdscategorie. Zelfs over seks wordt veel minder onderling gesproken dan vaak gedacht. Wat de meeste mannen liever écht niet met hun vrienden in de kroeg bespreken, zijn hun lichamelijke ongemakken. Met name erectieproblemen, urineverlies en een afnemend libido zijn nog een groot taboe. Dit en meer blijkt uit het nationaal taboe-onderzoek van TENA Men in samenwerking met Ruigrok NetPanel onder ruim 1000 mannen in de leeftijd van 30 tot 75 jaar.

Met elkaar praten mannen het liefst over sport, hun werk of het nieuws. Mannen praten liever niet over ongemakken, naar eigen zeggen vooral "omdat zij hier geen behoefte aan hebben", maar ook omdat ze zich ervoor schamen of bang zijn dat het doorverteld wordt. "Maar iedereen krijgt hier mee te maken. Bij vrouwen zijn dit soort onderwerpen, zoals menstruatie, alleen veel beter bespreekbaar, zegt Marjolijn van Mierlo van TENA Men. "Wanneer er meer openheid is, kunnen de oplossingen ook sneller gevonden worden".

Luchtig of lastig leven?
'Gewone' kroegpraat is voor mannen een stuk eenvoudiger dan de ingewikkelde en persoonlijke gespreksonderwerpen van een gemiddelde vriendinnenclub. Mannen staan liever wat luchtiger in het leven. Ze maken zich over veel zaken ook minder zorgen. Zo zijn ze niet bang voor achteruitgang van hun looks, blijkt ook uit het onderzoek. Maar hun leven gaat niet altijd over rozen. Uit hetzelfde onderzoek blijkt namelijk dat mannen het uiten van hun emoties moeilijk vinden. Ook vinden mannen dat ze harder moeten werken dan vrouwen. Work hard, play hard, zou je denken? Nee hoor, want de zin in seks wordt niet altijd beantwoord. Wat maakt het leven van een man, volgens henzelf, zwaarder dan dat van een vrouw?

Top-5
1. Moeite om emoties te uiten
2. De zin in seks wordt niet altijd beantwoord
3. Moeten meer en harder werken dan vrouwen
4. Vrouwen maken het leven van mannen onnodig complex
5. Gevoel van eindverantwoordelijkheid voor het gezin voelt als een last op hun schouders

No doctor!
Mannen voelen zich ondanks hun soms lichamelijke ongemakken wél fit. 38% voelt zich zelfs fitter dan bij zijn leeftijd hoort. Mannen maken zich wel zorgen om de achteruitgang van hun gezondheid. Daar zijn de heren zelfs een beetje bang voor, want een bezoek aan de dokter stellen ze zo lang mogelijk uit. Een substantieel deel van de ondervraagden (36%) probeert lichamelijke klachten, zoals erectieproblemen of ongewenst urineverlies, te negeren in de hoop dat ze vanzelf over gaan. "Dat is niet verstandig want urineverlies kan ook een signaal zijn van bijvoorbeeld prostaatkanker. Mannen doen er dus goed aan om dit bespreekbaar te maken met hun huisarts en zich te laten adviseren," zegt Van Mierlo.

Mannen gaan als een sneltrein door het leven, maar zij zouden liever veel meer willen genieten van momenten. Meer 'in het nu leven', wordt door 43% van de ondervraagden als eigen verbeterpunt gezien. Ook zouden mannen geduldiger (34%) en let op: ook opener (26%) willen zijn. Voor mannen én vrouwen helemaal geen slecht nieuws dus.

Over SCA
SCA is een leidend, wereldwijd hygiëne- en bosproducten bedrijf. De Groep ontwikkelt en produceert duurzame personal care-, tissue- en bosproducten. Verkoop vindt plaats in ongeveer 100 landen via een aantal sterke merken, waaronder wereldwijd TENA en Tork en regionaal Libero, Libresse, Lotus, Nosotras, Saba, Tempo, Vinda en Zewa. Als Europa's grootste particuliere boseigenaar, legt SCA een bijzondere nadruk op duurzaam bosbeheer. De Groep heeft rond de 44.000 medewerkers en de verkoop in 2015 bedroeg 12,3 miljard EURO. SCA is gesticht in 1929, heeft zijn hoofdkwartier in Stockholm, Zweden en is genoteerd op de NASDAQ OMX Stockholm. Voor meer informatie, bezoek www.sca.com. Voor meer informatie over TENA Men bekijk http://www.tena.nl/tenamen/.

Over het onderzoek
In opdracht van TENA Men voerde onderzoeksbureau Ruigrok NetPanel in april 2016 een onafhankelijk onderzoek uit naar de 'verborgen issues' van de man. TENA Men onderzocht welke irritaties, taboes en ongemakken een rol spelen in het leven van mannen. In totaal namen meer dan 1.000 respondenten deel aan het onderzoek, representatief voor Nederlandse mannen op basis van opleiding en in de leeftijdscategorie 30 tot 75 jaar.

Geplaatst in:

High res beeldmateriaal kun je downloaden via de volgende WeTransfer link: https://we.tl/p6BaChKhCv

Voor meer informatie of interviewverzoeken kun je contact opnemen met:

Blyde Amsterdam
Contactpersoon: Nynke van den Broek