Beeldvorming bij 1 op 4 Nederlanders onjuist door online informatie

59% van de Nederlanders vindt het niet normaal om mensen te beoordelen op online profiel

Utrecht, 19 april 2016 - 1 op de 4 Nederlanders geeft aan dat de beschikbare informatie op het internet over zichzelf geen goed beeld van de werkelijkheid geeft. Dat blijkt uit onderzoek van Mijn Online IDentiteit onder 1532 Nederlanders. Dat kan nadelige gevolgen hebben, want werkgevers, recruiters of potentiële klanten doen tegenwoordig vaak een "background" check via het internet.

Uit het onderzoek blijkt dat bijna iedereen het normaal vindt om online informatie over anderen op te zoeken. 98% van de Nederlanders heeft dat ook wel eens gedaan. Echter vindt 59% het niet normaal om mensen te beoordelen op basis van die beschikbare informatie. Een paradox is dat 92% van de respondenten die gevonden informatie wel laat meewegen in de keuze van een vakspecialist zoals klusjesman, ZZP'er of adviseur.

"Online identiteit wordt steeds belangrijker", zegt oprichter van Mijn Online IDentiteit Martijn Barten. "Een eerste online indruk kan bepalend zijn of je wordt uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek of dat een klant voor jouw bedrijf kiest. Je hebt maar een kans voor een eerste online indruk".

Positieve beeldvorming klanten en recruiters belangrijk
Vooral voor klanten en iemand waar je zelf een sollicitatiegesprek bij hebt, zoals een werkgever of recruiter, vinden we een positieve beeldvorming belangrijk. Opvallend is dat 80% graag wil dat collega's een positief beeld krijgen; vrouwen hebben dit sterker dan mannen. Ook vinden we het belangrijk dat vrienden, familie en kennissen een positieve indruk krijgen. 2 op de 3 jong volwassenen (18 tot 35 jaar) wil ook graag dat iemand waar ze mee op date gaan een goed beeld krijgt.

Als we online personen zoeken, dan kijken we vooral naar profielen op social media sites, contactinformatie en werkgerelateerde informatie. Bovendien zoekt 71% ook naar een foto van iemand en de helft van de respondenten bekijkt ook reviews en ervaringen over iemand zijn producten en diensten.

Een belangrijke tip van Barten is om je bewust te zijn van de informatie die je zelf op het internet plaatst, maar ook wat anderen over jou plaatsen, bijvoorbeeld op social media: "Alle gevonden informatie over jou op het internet draagt bij aan de beeldvorming die mensen over jou hebben. Of je nou jouw gegevens zoveel mogelijk privé wilt houden of jezelf via het internet op de kaart wilt zetten, je zal het zelf moeten managen."

Link naar volledige rapportage & infographics: mijnonlineidentiteit.nl/persmateriaal

Over Mijn Online IDentiteit
- Mijn Online IDentiteit helpt particulieren, (zelfstandige) professionals en bedrijven om hun online identiteit en reputatie te managen.
- Jaarlijks maken meer dan 360.000 unieke bezoekers gebruik van de gratis praktische tips op Mijn Online IDentiteit. Mijn Online IDentiteit is daarmee het grootste platform in Nederland op dit gebied.
- De bezoekers van Mijn Online IDentiteit bestaan uit personen en bedrijven die praktische tips zoeken over hoe ze hun online informatie op het internet kunnen managen; om persoonlijke informatie te beschermen (privacy) of juist om hun online zichtbaarheid te vergroten (profileren).

Geplaatst in:

Contact gegevens:
Martijn Barten
Email: mail@mijnonlineidenteit.nl
Telefoon: 030-8776179/ 06-55183505
Website: mijnonlineidentiteit.nl
Facebook: facebook.com/mijnonlineidentiteit
Twitter: twitter.com/mijnonlineid

Mijn Online IDentiteit

plaats:
Utrecht
website:
http://www.moionline.nl

Andere persberichten van deze organisatie

Verstuur nu éénmalig een persbericht

Verstuur persberichten en beeldmateriaal naar redacties in binnen- en buitenland. Via het ANP-net, het internationale medianetwerk van PR Newswire of met een perslijst op maat.

Direct persbericht versturen
070 - 41 41 234