Herstellende huizenmarkt terug te zien op klusmarkt

Vinden van vakman gebeurt steeds minder 'via via'

Amsterdam, 19 april 2016 - De positieve start van de Nederlandse woningmarkt in 2016 is terug te zien op de klusmarkt. Het aantal mensen dat verwacht het komende half jaar een klus uit te besteden, is gestegen met 330.000 (2,5 procent) ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. In totaal zegt 26 procent van de Nederlanders een vakman in te gaan huren voor een klus in het komende halfjaar. Dit houdt in dat er van april tot en met augustus 3,4 miljoen klussen uitbesteed worden. Deze cijfers komen naar voren uit de Klusmonitor. Dit is een kwartaalonderzoek van Werkspot, het platform dat vakman en klus bij elkaar brengt, gericht op de de klusmarkt.

Een belangrijke indicator van het aantal uitbestede klussen is de woningmarkt. Zowel de NVM als de Woningmarktmonitor van ABN AMRO laten zien dat woningverkopen sterk zijn gestegen begin 2016.

Ook regionale verbanden huizenmarkt en klussen
Op de huizenmarkt presteren de stedelijke gebieden, vooral Amsterdam, Leiden, Utrecht en Groningen, erg goed. Ook hier zijn overeenkomsten te zien met de klusmarkt. Zo is Groningen de provincie waarin de komende zes maanden de meeste klussen uitbesteed worden (36 procent van de inwoners). De provincies waarin de meeste schilderklussen op stapel staan, zijn Utrecht, Groningen en Noord-Holland. Deze plekken staan ook bovenaan in de lijst bij klussen als stucwerk en het plaatsen van een op- of aanbouw.

Klusmarkt anno 2016
Wanneer mensen een klus willen uitbesteden, vinden zij een vakman het vaakst via via. Deze manier vertoont echter wel een dalende trend. Sinds vorig jaar is dit percentage met 12 procent gedaald (zie figuur). Online alternatieven voor het vinden van vakmannen worden steeds populairder. Vooral het zoeken via websites van vakmannen is populairder geworden.

Ook het gemiddelde klusbedrag zit in een opwaartse spiraal. Momenteel betalen consumenten gemiddeld Euro 3.755,- voor een klus. In dezelfde periode vorig jaar was dit nog Euro 2.655,-. 

Ronald Egas, CEO van Werkspot: "De huizenmarkt is een belangrijke indicator voor de ontwikkeling van de klusmarkt. Mensen die een nieuwe woning hebben gekocht, besteden doorgaans meer klussen uit dan normaal. Als mensen een klus willen laten uitvoeren, vinden zij het fijn om snel en gemakkelijk in contact komen met een vakman, en belangrijker: ze willen verschillende vakmannen met elkaar vergelijken. De beste bron om dit te doen is online. Zoals de Klusmonitor al aangeeft, worden er steeds minder vakmannen via vrienden of familie aan elkaar aangeraden. Het is nu nog ruimschoots de meest gebruikelijke manier, maar dit zal de komende jaren veranderen."

Noot voor de redactie:
Voor meer informatie en/of interview aanvragen kunt u contact opnemen met Denise van Ooijen.

In de bijlage een foto van een Werkspot vakman aan het werk


Over Werkspot
Werkspot is de site die vakman en klus bij elkaar brengt. Het concept achter Werkspot is eenvoudig. Consumenten plaatsen een klus waarop vakmensen reageren. Consumenten kiezen een vakman op basis van offertes en reviews over deze vakmannen. Werkspot is marktleider in Nederland met 280.000 geplaatste klussen per jaar, 7.500 aangesloten vakmensen en meer dan 181.000 reviews van consumenten. Werkspot is onderdeel van het aan de NASDAQ genoteerde IAC, een wereldwijd opererend internet concern met merken als Match.com, Ask.com, Tinder en in Nederland Lexa.nl.

Meer informatie
Denise van Ooijen
Marketing Communicatie Specialist
Denise.van.ooijen@werkspot.nl
06-31788005

Werkspot

plaats:
Amsterdam

Andere persberichten van deze organisatie

Verstuur nu éénmalig een persbericht

Verstuur persberichten en beeldmateriaal naar redacties in binnen- en buitenland. Via het ANP-net, het internationale medianetwerk van PR Newswire of met een perslijst op maat.

Direct persbericht versturen
070 - 41 41 234