Gert van Langendonck wint European Press Prize Special Award

Eervolle vermelding voor de Correspondent

Praag, 14 april 2016 - De serie artikelen Op naar Europa van NRC journalist Gert van Langendonck is vanavond door de jury van de European Press Prize bekroond met een Special Award. De Correspondent kreeg een eervolle vermelding voor de Investigative Reporting Award voor het werk van journalist Luke Dale-Harris over de dubieuze rol van de Rabobank in Roemenië. In een volle Studio Hrdinů te Praag reikte journalist en oorlogscorrespondent Petra Procházková de Special Award uit aan de drie winnaars. Er waren prijzen voor zeven winnaars in vijf categorieën.

Winnaars en eervolle vermeldingen
Over het bekroonde werk zegt juryvoorzitter Sir Harold Evans: 'Ik bewonder de winnaars: een moedige jonge Franse journalist op zoek naar de pijnlijke waarheid achter de vele verklaringen van verkrachtingen in Congo; een briljante multimedia reportage over hoe Portugese jongens veranderen in jihadisten; een magistrale analyse van onze internationale betrekkingen; een hartstochtelijke openbaring van de duistere wereld in een Pools psychiatrisch kinderziekenhuis en de ontelbare hartverscheurende, levendige reportages over een wanhopige vluchtelingenstroom in en naar Europa. Zij doen wat ik zou willen doen.'

Investigative Reporting Award Marion Quillard (FR) Que celles qui ont été violées lèvent la main
Eervolle vermelding Luke Dale-Harris (UK), Anita Vorák (HU)

Distinguished Writing Award Justyna Kopinska (PO) The Fear-Sick Ward
Eervolle vermelding Magda Gad (SE), Paul Raymond and Jack Watling (UK)

Commentator Award Gideon Rachman (UK) Gideon Rachman Commentary
Eervolle vermelding Fintan O'Toole (IE)

Innovation award Raquel Moleiro, Hugo Franco and Joana Beleza (PT)
Killing and Dying for Allah - Five Portuguese Members of Islamic State
Eervolle vermelding Carina Bergfeld and Magnus Wennman (SE)

Special Award Gert van Langendonck (NL) Op naar Europa
Anders Fjellberg & Tomm W. Christiansen (NO) Våtdraktmysteriet Amrai Coen & Henning Sussebach (DE) Im Gelobten Land
Eervolle vermelding Bostjan Videmsek (SI)

Het werk van alle 33 genomineerde journalisten is te lezen op Blendle i.s.m. Reporters Online.

Noot voor de redactie
Voor meer informatie, interviewaanvragen met de winnende journalisten en/of het publiceren van artikelen kunt u contact opnemen met karolien.maris@europeanpressprize.com

EXTRA INFORMATIE
Op naar Europa van Gert van Langendonck
Correspondent Gert van Langendonck van het NRC Handelsblad probeert met een groep Syrische vluchtelingen Fort Europa binnen te komen. Hun leider Mazen Ismail neemt ze van Turkije mee naar het beloofde land: Duitsland. Hoe komen ze daar? Wat maken ze onderweg mee? En halen ze het? In de serie Op naar Europa volgt van Langendonck hen op de voet.

Uit het juryrapport van Sir Harold Evans over de drie Special Award winnaars
'The judges' special award gives the European Press Prize the chance to react to events and challenges. This year there was no doubt what that could be. The mighty flow of migrants and refugees that found their way from Syria through Turkey and on across Europe triggered a great deal of fine reporting in country after country.

The judges chose three entries that, put together, almost formed a story of their own. Gert van Langendock joined a party of refugees as they left Turkey and told their story, in short, revealing chapters, as they made their arduous way to Germany. Here, in a sense, was their entire trek across a sometimes welcoming, sometimes hostile Europe, told in memorable vignettes.

Amrai Cohen and Henning Sussebach met arriving travelers in 'the promised land' of Passau and brilliantly describe the individual welcome they received. Here was Germany, waiting with arms outstretched for a while; and here were real people and emotions, brought to life on the printed page.

Anders Fjellberg and the photographer Tomm Christiansen charted another journey's end: two corpses in identical wet suits washed up on the coast of the Netherlands and Norway. Who were they and how did they die? It was a heart-breaking story, part detective part memorable description, full of detail and eloquence superbly told. This, on a dying fall, was where the long, bitter voyage of discovery had ended - journalism of the highest class.

The judges wished to honour these three pieces particularly (as well as to give high praise to Slovenia and Boston Videmsek's fine description of an uplifting moment - and Beethoven's Ode to Joy - along the path to safety). But there were many other entries of quality that helped tell this over-arching story, the great story of Europe 2015: a challenge met.'

Over de European Press Prize
De European Press Prize bekroont excellente journalistiek uit alle 47 landen die tot de Raad van Europa behoren. Het belangrijke werk van dappere, creatieve en baanbrekende journalisten verdient aandacht. Juist in een tijd waarin de kwaliteit en onafhankelijkheid van de media steeds meer onder druk staan. De European Press Prize biedt tegenwicht door de beste journalisten van Europa het podium te geven dat ze verdienen. De organisatie werd in 2012 opgericht door 7 stichtingen, allen met een sterke journalistieke betrokkenheid; The Guardian Foundation, MDIF, Vereniging Veronica, Thomson Reuters Foundation, Stichting Democratie en Media, Politiken en Jyllands Posten.

Geplaatst in:

European Press Prize