H&M publiceert Duurzaamheidsrapport 2015

Het H&M Conscious Actions Sustainability Report 2015 is vandaag gepubliceerd. Het rapport laat een gestage toename zien van het aandeel duurzame materialen en een grote vooruitgang als het gaat om het gebruik van hernieuwbare elektriciteit. Een ander hoogtepunt is de ondertekening van een Global Framework Agreement met de vakbonden IndustriALL Global Union en IF Metall.

"We hebben de visie om 100% circulair te worden. In nauw overleg met deskundigen en belanghebbenden zullen we tijdsgebonden mijlpalen stellen om dit te bereiken. Dat zal ons dichter bij ons doel brengen om de verandering naar volledig circulaire en duurzame mode te leiden", zegt Anna Gedda, Hoofd Duurzaamheid van H&M.

Het 14de Duurzaamheidsrapport geeft een overzicht van doelen en resultaten, maar ook van toekomstige uitdagingen met betrekking tot de levenscyclus van producten.

Stappen in de richting van 100% gerecyclede of andere duurzame materialen
Aangezien nieuwe technologie en innovatie essentieel zijn om alleen nog gerecyclede of andere duurzame materialen te kunnen gebruiken, zal H&M nog nauwer samen gaan werken met deskundigen en andere belanghebbenden om de ontwikkelingen te versnellen. Elk jaar verhoogt H&M haar gebruik van duurzame materialen - nu 20% van het totale materiaalgebruik. Bijna een derde van het katoen dat H&M in 2015 heeft gebruikt, bestaat uit biologisch katoen, gerecycled katoen en Better Cotton (gecertificeerd door de BCI), waardoor het bedrijf dichter bij haar doel komt om in 2020 alleen nog duurzamer katoen te gebruiken. Het gerecyclede katoen is afkomstig van ingezamelde kledingstukken, onder andere via H&M's textielinzameling in de winkels, terwijl het equivalent van meer dan 90 miljoen PET-flessen is gebruikt om gerecycled polyester maken.

78% hernieuwbare elektriciteit
Het aandeel hernieuwbare elektriciteit in H&M's totale wereldwijde elektriciteitsgebruik steeg tot 78% in 2015 vergeleken met 27% in 2014. Tegelijkertijd werd de totale uitstoot verminderd met 56% ten opzichte van 2014. De belangrijkste reden hiervoor was het toegenomen gebruik van hernieuwbare energie.

Global Framework Agreement
H&M ziet een positieve ontwikkeling als resultaat van de Fair Living Wage strategie. Als onderdeel van de strategie tekende H&M een overeenkomst met IndustriALL Global Union en de Zweedse vakbond IF Metall. De Global Framework Agreement streeft naar een goed functionerende dialoog tussen werkgevers en werknemers in de fabrieken van H&M's leveranciers. Het ondersteunt H&M's inzet op het gebied van vrijheid van vereniging, collectieve onderhandelingen en vreedzame oplossingen bij conflicten - essentieel bij de ontwikkeling naar eerlijke leefbare lonen.

Het hele rapport en een samenvatting van de hoogtepunten zijn beschikbaar op:
www.hm.com/consciousactions2015

Keynote sprekers:
Karl-Johan Persson, CEO van H&M
Anna Gedda, Hoofd Duurzaamheid van H&M
Ellen MacArthur, Wereldrecord zeiler en oprichter van de Ellen MacArthur Foundation

De presentatie van het rapport met aansluitend een paneldiscussie zijn te volgen via een livestream 14 april om 11.00 uur (CET): HMLAB.HM.COM
(klik hier)

Neem voor meer informatie contact op met:
Annet Feenstra
annet.feenstra@hm.com

H&M Hennes & Mauritz AB werd in 1947 opgericht in Zweden en is beursgenoteerd op Nasdaq Stockholm. H&M's bedrijfsfilosofie is het bieden van mode en kwaliteit voor de beste prijs op een duurzame manier. Naast H&M omvat de groep ook de merken & Other Stories, Cheap Monday, COS, Monki, Weekday en H&M Home. De H&M-groep heeft meer dan 3900 winkels in 61 markten, waaronder franchisemarkten. In 2015 bedroeg de omzet inclusief BTW
210 miljard Zweedse Kronen en had het bedrijf meer dan 148.000 werknemers in dienst. Ga voor meer informatie naar hm.com.

H&M