Supermarkten kunnen seniorvriendelijker

Een derde van de 65-plussers wil dat winkelen in de supermarkt gemakkelijker en aangenamer wordt. Met bredere gangpaden, hulp bij het inpakken of tillen van zware boodschappen en aanwezigheid van toiletten. Dit blijkt uit onderzoek dat ouderenorganisatie KBO deed onder 850 Nederlandse 65-plussers.

Directeur Manon Vanderkaa: "Supermarkten nemen een belangrijke positie in, midden in de samenleving. Dagelijks bezoeken ruim 4 miljoen klanten een supermarkt, waaronder veel ouderen. Vandaar ons onderzoek naar hun seniorvriendelijkheid".

Plus aan kop
De respondenten werden gevraagd naar respectievelijk de vriendelijkheid van het personeel, speciale service voor senioren, ruimte en bewegwijzering, bereikbaarheid en parkeren, het betaalgemak en veiligheid. De supermarkten in Nederland scoren onder de doelgroep 65-plus allemaal een ruime voldoende: op alle onderdelen samen een 7,8 als gemiddeld rapportcijfer. Supermarktketen Plus gaat met 8,4 aan kop, gevolgd door Jumbo met een 7,9.

Aldi (4,8) en DeKamarkt (5,2) scoren een onvoldoende op één onderdeel, namelijk de speciale service voor senioren, zoals het dragen van zware boodschappen en thuisbezorging. Het gemiddelde van alle supermarkten samen bedraagt op dit item een 6,4. "Vooral dit onderdeel kan nog worden verbeterd", aldus Manon Vanderkaa. "Senioren kunnen wel wat hulp gebruiken bij het sjouwen, bijvoorbeeld naar hun auto." Ook de aanwezigheid van toiletten is een belangrijk punt voor ouderen.

Senioren bezoeken de supermarkt gemiddeld tweeënhalf keer per week. Een derde van de senioren heeft een vaste dag, het meest op vrijdag (24%) en donderdag (20%). Verder hebben vier van de tien 65-plussers een voorkeurstijdstip om naar de supermarkt te gaan, het meest in de ochtend van 10 tot 11 (27%), 9 tot 10 (24%) en van 11 tot 12 (19%).

Ergernissen
Vier van de tien senioren ergeren zich wel eens in de supermarkt, het meest aan de wachtrijen bij de kassa (23%), slecht voorraadbeheer (16%) en andere klanten (10%). Bij die andere klanten is de grootste ergernis het winkelwagentje dat in de weg staat (33%) en voordringen bij de kassa (16%). En een op de tien senioren voelt zich soms opgejaagd in de supermarkt door andere klanten.

Albert Heijn het meest bezocht
De supermarkt die door de senioren het meest wordt bezocht is Albert Heijn (29%) gevolgd door Jumbo (15%), Lidl (11%), Dirk (9%), Plus (6%), Aldi (6%), DeKaMarkt (5%), Deen (3%), Hoogvliet (3%), Coop (3%) en Emté (3%).

Betuttelen?
45% van de senioren vindt het doorgaans gezellig om de supermarkt te bezoeken en 38% vindt het een goed plan van Albert Heijn om in zijn winkels speciaal te gaan letten op de gezondheid en het welzijn van oudere klanten. 33% vindt dit betuttelend.

Geplaatst in:

Voor meer informatie over dit persbericht en de ontvangst van het onderzoeksrapport kunt u contact opnemen met Arno Heltzel, persvoorlichter van de Unie KBO. Telefoon 06-51295294, e-mail: aheltzel@uniekbo.nl

Over de KBO
De KBO is met 190.000 leden de grootste seniorenorganisatie van Nederland. Wij komen op voor de belangen van senioren. Bijvoorbeeld als het gaat om langer thuis wonen, veiligheid, digitalisering en koopkracht. Daarnaast bieden we onze leden ontmoeting, ondersteuning en aantrekkelijke voordelen. Meer informatie over de KBO: www.kbo.nl

Over het onderzoek
Dit onderzoek is uitgevoerd door bureau TeraKnowledge in de periode 10 tot 19 maart door middel van online interviews onder 850 senioren van het KBO-panel.

De KBO is met 190.000 leden de grootste seniorenorganisatie van Nederland.

plaats:
's-Hertogenbosch

Andere persberichten van deze organisatie

Verstuur nu éénmalig een persbericht

Verstuur persberichten en beeldmateriaal naar redacties in binnen- en buitenland. Via het ANP-net, het internationale medianetwerk van PR Newswire of met een perslijst op maat.

Direct persbericht versturen
070 - 41 41 234