Prins Carlos jureert grootste kunst- en techniekwedstrijd: Artcadia

Arnhem, 12 april 2016

De grootste kunst- en techniekwedstrijd voor jongeren krijgt een koninklijk tintje

Twaalf middelbare scholen uit hele land strijden om beste idee in Artcadia.

Stel je voor, je leeft in het jaar 2080. De stad, zoals je die in het begin van de 21e eeuw kende, bestaat niet meer. Hoe leven we met elkaar? Hoe ziet ons vervoer eruit? Hoe gaan we om met de ruimte, water en ons milieu? 'Artcadia, Imagine your future' is een landelijke techniek- en kunstwedstrijd voor leerlingen uit de 2e klas havo/vwo. Woensdag 13 april presenteert acteur Ruud Feltkamp de spannende finale in het Evoluon te Eindhoven.

De afgelopen maanden hebben 112 schoolklassen nagedacht over mogelijke (technische) oplossingen voor bepaalde vraagstukken uit de samenleving. Aanstaande woensdag is het zo ver: dan mogen de twaalf finalisten hun creatieve oplossingen en ideeën presenteren aan een indrukwekkende vakjury.

Vakjury van formaat
Naast ZKH Carlos de Bourbon de Parme (bestuurslid KNHM), buigen ook Miranda Schoonderwoerd-Corral (hoofdredacteur KIJK), Antoine Verhoeven (Canon Nederland N.V), Mark de Graf (TU Delft) en beeldend kunstenaar Leonard van Munster zich over de ingezonden projecten. Vanuit Arcadis nemen Gert Kroon en Rik Menten plaats in de vakjury.

Op naar Berlijn
De winnende school bezoekt met tien leerlingen en twee docenten bijzondere locaties en mooie, technisch interessante projecten van Arcadis in Berlijn. De 2e prijs is een 3D printer, aangeboden door Ultimaker.

Creatieve technologische oplossingen
De wedstrijd, georganiseerd door KNHM, laat zien dat techniek antwoorden biedt op dringende maatschappelijke vraagstukken. Door op een creatieve manier na te denken over uitdagingen op het gebied van water, gebouwen, ruimte en milieu en mobiliteit, zien de leerlingen in hoe belangrijk én leuk techniek kan zijn.

Initiatief van KNHM, Arcadis en Canon
De wedstrijd Artcadia is een initiatief van KNHM (www.knhm.nl), Arcadis (www.arcadis.nl) en Canon Nederland N.V. (www.canon.nl). Zij werken samen om deze wedstrijd, speciaal voor jongeren, mogelijk te maken.

Noot voor de redactie:
Wilt u woensdag 13 april aanwezig zijn bij de finale van Arcadis of meer informatie over de wedstrijd?
Kijk kan op www.artcadia.nl of neem dan contact op met Margje van Spaendonck, coördinator Artcadia, via margje.vanspaendonck@knhm.nl of 06 14437867.

Initiatief van KNHM, Arcadis Nederland BV en Canon Nederland N.V.

Arnhem