OSB zet zich in voor schone en gezonde basisscholen

Schone en gezonde basisscholen waar kinderen en leerkrachten optimaal kunnen leren en presteren. Om scholen te helpen bij het gezond maken en houden, vernieuwt de Ondernemersorganisatie Schoonmaak- en Bedrijfsdiensten (OSB) de website www.naareengezondeschool.nl. Onder andere met praktische tips. En de whitepaper Gezond op School. Hierin wordt uitgelegd waarom een gezonde school belangrijk is en welke rol alle betrokkenen hebben bij een schone en gezonde school. Ook is er oog voor de rol van de professionele schoonmaak. Om scholen te helpen zijn de schoonmaakkaarten voor de school en voor de klas vernieuwd. Hiermee krijgen scholen, leerkrachten en leerlingen beter inzicht in het hele schoonmaakproces op de school en in de klaslokalen.

Samenwerking
Een schone en gezonde school verlaagt de kans op ziekteverzuim van leerlingen, leerkrachten en ondersteunend personeel en verbetert prestaties. Verschillende acties zijn mogelijk om dit doel te bereiken. Samenwerking is hierbij het sleutelwoord. Een school en een schoonmaakbedrijf kunnen dit niet alleen. Ook leerkrachten, leerlingen en ouders kunnen hierbij helpen. In de whitepaper wordt hier uitgebreid bij stilgestaan.

Piet Adema, voorzitter OSB: “Ik ben erg blij met dit initiatief van het OSB Platform Onderwijs. Dit platform vraagt meer aandacht voor het belang van schone en gezonde basisscholen, zodat iedereen met plezier naar school gaat en daar optimaal presteert. Door deze vernieuwde website is alle informatie voor schooldirecties nog beter bereikbaar. Ik ga er vanuit dat zij, samen met OSB zich gaan inzetten voor een nog schoner schoolklimaat."

Geplaatst in:

Noot voor de redactie:
Bij OSB zijn 300 leden aangesloten die samen 70% van de markt realiseren. Zij zijn actief in schoonmaak van gebouwen, glazenwassen, gevelbehandeling, calamiteitenschoonmaak en reiniging in de voedingsmiddelenindustrie. In de branche werken 150.000 mensen, waarvan 120.000 bij OSB-leden. Vanaf 1 januari 2013 moeten alle leden aan de verplichtingen van het OSB-Keurmerk voldoen. Hiermee tonen de schoonmaak- en glazenwasserbedrijven aan dat zij vakkundig zijn, de administratie op orde hebben, hun belasting en premies betalen, eerlijk zaken doen en over de juiste verzekeringen beschikken.

Mocht u meer informatie willen, dan kunt u contact opnemen met:
Melanie Klerx, manager PR & Communicatie
OSB (Ondernemersorganisatie Schoonmaak- en Bedrijfsdiensten)
T (073) 648 38 50
M 06-201 38 105