Woningkoper geeft nieuwbouw hogere cijfers

Bouwbedrijven krijgen steeds betere cijfers van nieuwbouw-woningkopers. De klanttevredenheid steeg tussen 2008 en 2015 van 6,2 naar een 7. Het oordeel over de prijs-kwaliteitverhouding steeg naar een 7,5. De kans dat een consument een bouwbedrijf vervolgens aanbeveelt bij een kennis is zelfs zeer groot.

Dit zijn enkele uitkomsten van een acht jaar durende enquête-onderzoek door Stichting Klantgericht Bouwen, waarin de waardering van bouwbedrijven is onderzocht. Ruim 25.000 kopers van nieuwbouwwoningen gaven in 80 vragen hun mening over de prestaties van de bouwbedrijven die de huizen bouwden.
"De tevredenheid onder kopers van nieuwbouwwoningen groeit gestaag. Bouwbedrijven mogen trots zijn op die stijging naar een 7. Er is duidelijk een opgaande lijn zichtbaar", aldus Edwin Groot, directeur van de Stichting Klantgericht Bouwen. "De aanschaf van een eigen woning is de grootste uitgave die consumenten in hun leven doen. Dan mag je als consument ook wel wat verwachten."
"De kwaliteit van de woning én het bouwproces nemen steeds verder toe. Uiteraard wordt er gestreefd naar zo weinig mogelijk opleverpunten, dat is ook in het belang van een bouwbedrijf.

Communicatie is essentieel

"Het gaat gemiddeld om zeven per woning, vaak kleine dingen die eenvoudig te verhelpen zijn. De snelheid waarmee ze vervolgens door het bouwbedrijf opgepakt worden is veel belangrijker dan het aantal," vervolgt Groot. "We hebben geconstateerd dat klanten heel vaak tevreden blijven over het hele bouwproces, als het begin al goed was. Dat geldt in 80 procent van de gevallen. Ben je bereikbaar, geef je waardevol en vakkundig advies, krijgt de klant genoeg tijd om te beslissen over meer- en minderwerk? Dat maakt een hoop uit. Maar de kern is dat 'tevredenheid' staat of valt met het nakomen van afspraken."

Wet Kwaliteitsborging

"Met de kwaliteit zit het gewoon goed. Dat blijkt ook weer uit dit onderzoek", stelt Bouwend Nederland-voorzitter Maxime Verhagen. "We kijken daarom met vertrouwen uit naar de komst van de aanstaande wet Private Kwaliteitsborging, die een dezer dagen naar de Kamer gestuurd wordt. Die past juist goed bij nieuwbouw-koopwoningen. Als de Wet Kwaliteitsborging ook inderdaad van kracht wordt, helpt dat de klantgerichtheid verder. Met name in de woningbouw komt zo de lat weer wat hoger te liggen."
"Groot punt van aandacht is dan wel het vermijden van dubbele kosten, ofwel de leges. Want na invoering van de wet toetst niet langer de gemeente vooraf een koopwoning-bouwplan aan de bouwregelgeving, maar een gespecialiseerd bureau beoordeelt dan de kwaliteit bij oplevering. In die nieuwe situatie is het natuurlijk onnodig dat we leges blijven betalen voor iets dat de gemeente niet meer doet."

Voor meer informatie: neem contact op met Pim Nusselder, woordvoerder Bouwend Nederland; 06 22746367

De Stichting Klantgericht Bouwen peilt sinds 2003 de tevredenheid onder woonconsumenten. In 2015 is de Stichting ook gestart met www.bouwnu.nl. Bouwnu.nl helpt consumenten in de wereld van de bouw door het aanbieden van een compleet overzicht van alle aannemers en hun kwaliteiten. Bouwnu.nl is er voor alle bouwprojecten, van de aanbouw van een garage tot de bouw van een complete woning.

Bouwend Nederland

plaats:
Zoetermeer
website:
http://www.bouwendnederland.nl

Verstuur nu éénmalig een persbericht

Verstuur persberichten en beeldmateriaal naar redacties in binnen- en buitenland. Via het ANP-net, het internationale medianetwerk van PR Newswire of met een perslijst op maat.

Direct persbericht versturen
070 - 41 41 234