Tweede Kamer benoemt Margrite Kalverboer tot Kinderombudsman

Vandaag heeft de Tweede Kamer Margrite Kalverboer benoemd tot Kinderombudsman. De ambtsdragers en de medewerkers van het bureau van de Nationale ombudsman hebben hier met instemming kennis van genomen. Naar verwachting zal de voorzitter van de Tweede Kamer binnenkort Margrite Kalverboer beëdigen waarna zij het ambt als Kinderombudsman kan vervullen.

Margrite Kalverboer (1960) is bijzonder hoogleraar Kind, Pedagogiek en Vreemdelingenrecht aan de Universiteit Groningen. Zij rondde de studies Nederlands Recht, Orthopedagogiek en de kunstacademie af en promoveerde in 1996 in de Gedrags- en Maatschappijwetenschappen. Naast haar werk als hoogleraar is zij voorzitter van het College van Beroep van de Nederlandse Vereniging van Pedagogen en Onderwijskundigen en lid van de Raad voor de Strafrechttoepassing en Jeugdbescherming.

De Kinderombudsman controleert of de kinderrechten in Nederland worden nageleefd door de overheid, maar ook in het onderwijs, de kinderopvang, jeugdzorg en de gezondheidszorg. De Kinderombudsman adviseert het parlement en organisaties en maakt mensen bewust van de kinderrechten. Op die manier wordt de positie van kinderen en jongeren in Nederland verbeterd. De Kinderombudsman adviseert kinderen en jongeren over manieren waarop ze voor hun rechten kunnen opkomen. Marc Dullaert was tot 1 april 2016 Nederlands eerste Kinderombudsman.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Erna van Eerden, (070) 356 36 37 of Merel Eijken, (070) 850 6953. Kijk voor meer nieuws, rapporten en achtergrondinformatie op www.nationaleombudsman.nl en volg de Nationale ombudsman op Twitter: www.twitter.com/nat_ombudsman.

De Nationale ombudsman